تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

توفان‌های استوایی در راه آسیا

قاره آسیا، در طی بیست سال آینده، بیشترین توفان‌های استواییرا تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۴۱۵۹۱

به نقل از ارث، بر اساس تحقیقات جدید توسط دانشگاه ساوت‌همپتون بریتانیا، تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث می‌شود توفان‌های استوایی قوی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود و بسیاری از نقاط جهان را در معرض خطر قرار دهد. کارشناسان استدلال می‌کنند که حداکثر سرعت باد مرتبط با این توفان‌ها می‌تواند حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

توفان‌های استوایی از مخرب‌ترین رویدادهای آب‌وهوایی شدید جهان اما کم اتفاق می‌افتند و تنها حدود ۸۰ تا ۱۰۰ توفان سالانه در سراسر جهان  را شامل می‌شوند.

دانشمندان با ترکیب داده‌های تاریخی با مدل‌های آب‌وهوای جهانی، صدها هزار «گردباد استوایی مصنوعی» را به منظور پیش‌بینی فراوانی وقوع چنین رویدادهایی در سراسر جهان طی دهه‌های آینده، در حالی که تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شود، تولید کردند.

نتایج نشان می‌دهد فراوانی شدیدترین توفان‌های استوایی در سطح جهانی دو برابر خواهد شد. آسیا به احتمال زیاد شاهد بیشترین افزایش در تعداد مواردی است که در معرض توفان‌های استوایی قرار می گیرند، به‌طوری‌که میلیون‌ها نفر در چین، ژاپن، ویتنام و کره جنوبی با خطرات شدید روبه‌رو هستند.

نتایج  این بررسی‌ می‌تواند به شناسایی مکان‌هایی که در معرض بیشترین افزایش خطر توفان استوایی هستند کمک کند تا اقداماتی را برای کاهش خطر در این مناطق برای کاهش خسارات و تلفات انجام دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.سش

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز