تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌وگو با معاصر:

احمدی‌نژاد پروژه انتقال گاز ایران را منحل کرد/ایران توانایی تامین سوخت اروپا را دارد

صادقی معتقد است ایران پتانسیل تامین سوخت اورپا را دارد اگر مسوولان از نظرات کارشناسان استفاده کنند.
کد خبر: ۴۱۶۰۳

صادقی معتقد است ایران پتانسیل تامین سوخت اورپا را دارد ولی با این شرط که از نظرات کارشناسان این زمینه استفاده کنند.

محمدعلی صادقی، کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی و گاز، بر ناکارآمدی مسوولان در این حوزه و عدم اشراف و آگاهی آنان نسبت به بازار انرژی تاکید کرد و به خبرنگار معاصر می‌گوید: «با روشی که مسوولان ما در پیش گرفته‌اند، عملا امکان صدور گاز به کشورهای دیگر وجود ندارد، چرا که با وجود داشتن زیرساخت‌ها در این زمینه، افرادی روی کار هستند که نه تنها هیچ اطلاعی در حوزه انرژی و شیوه‌های بازاریابی ندارند بلکه حتی در مورد تامین نیازهای داخلی هم دچار مشکل بی‌برنامگی هستند.»

او در توضیح این بی‌برنامگی اضافه می‌کند: «از سویی برخی مسوولان از صادرات گاز و درآمدهای چهار، پنج برابری  حرف می‌زنند و از سوی دیگر در زمستان، مردم، صنایع  و نیروگاه‎ها دچار کمبود گاز شده  و وزیر از مردم می‎خواهد کمتر گاز مصرف کنند. خوب اگر سوخت مازاد دارید و صادر می‌کنید، چرا باید مردم و صنایع و نیروگاه‌ها، دچار کمبود بشوند؟ این یعنی در حال حاضر صنعت گاز در کشور ما هیچ سر و سامان منطقی ندارد.»

این تحلیلگر اقتصادی  با اشاره به بی‌تدبیری عجیب در دولت نهم و دهم، ادامه می‌دهد: «آن زمان، ماجرای مبادله گاز بین ترکمنستان و آذربایجان را آن‌ همه در بوق و کرنا کردند، به کجا رسید و چه نتیجه‌ای داد؟ در نهایت آقای احمدی‌نژاد که هیچ دانشی در حوزه انرژی ندارد، مبادله گاز به ترکمنستان را منحل و گاز ترکمنستان را قطع کرد. ما برای این مبادله با چین قرارداد ۳۰ میلیون دلاری بسته بودیم و با لغو آن ناچار شدیم جریمه ۲ میلیارد دلاری بپردازیم. نتیجه آن که چین همین قرارداد را با قطر با ۱۹ میلیون دلار بست. این یعنی عدم درایت و برنامه‌ریزی و نشناختن بازار.»

این کارشناس در مورد این که اگر این سوآپ هم‌چنان برقرار بود، چه نفعی برای ما داشت، اضافه می‌کند: «در همین جنگ روسیه، به‌راحتی می‌توانستیم باتوجه به زیرساخت‌های لوله‌کشی گازی که از شمال تا جنوب داریم و از طریق ترکمنستان، این بازار را در دست بگیریم. اما مسوولان در این حوزه هیچ‌گونه استراتژی خاصی ندارند و کاملا بی‌برنامه هستند. در حالی‌که انتقال گاز خیلی راحت‌تر از نفت است، در صورت داشتن یک برنامه منسجم و استفاده از کارشناسان در این حوزه، ایران به‌راحتی می‌‌توانست جای روسیه را در بحران پیش آمده پر کند. با آغاز جنگ روسیه، قطر تصمیم گرفت، گاز خود را از طریق ترکیه صادر کند، اما خط لوله از عراق می‌گذشت و عراق بهره‌برداری از این تاسیسات هم اجازه نداد. درست در همین‌جا ایران می‌توانست وارد بازار شده و خطوط انتقالی گازی گسترده خود را به قطر پیشنهاد بدهد. اما این نکته اصلا به فکر کسی نرسید.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز