تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
آغاز کلاس‌های حضوری در مدارس:

دانش‌آموزان بداخلاق و بی‌حوصله در کلاس حضوری

دانش‌آموزان پس از تجربه آموزش مجازی اکنون به‌صورت حضوری به مدارس می‌روند، این در حالی‌ست که آموزش غیرحضوری اثرات مخرب بسیاری مانند پرخاشگری بر رفتار و سلامت روانی دانش‌آموزان به جا گذاشته است.
کد خبر: ۴۱۶۰۵

به نقل از ایرنا، یکی از مشهودترین رفتارهای دانش‌آموزان پس از دوره کرونا، پرخاشگری نسبت به همکلاسی‌ها، معلم، محیط مدرسه و والدین است. به گفته کارشناسان آسیب‌های ناشی از کرونا در همه زمینه‌ها به زمان زیادی برای ترمیم و بازگشت به قبل نیاز دارد، اگرچه شرایط هرگز به قبل از دوران کرونا بازنمی‌گردد. اختلالات روانی و آسیب‌های فکری و روحی در جامعه وجود داشته است اما با ظهور و شیوع کرونا این اختلالات گسترش و شدت بیشتری پیدا کرد. اکنون با دانش‌آموزانی خسته، بی‌حوصله و خشمگین مواجه هستیم.

کاری از دست والدین برنمی‌آید

مهناز دربانی روانشناس و پژوهشگر می‌گوید:«حضور فرزندان در محیط‌های اجتماعی مانند مهدکودک، پیش دبستانی و مدارس و یا کلاس‌های مختلف آموزشی و ورزشی خارج از مدرسه برای والدین همیشه با نگرانی همراه بوده است.»

او ادامه می‌دهد:«با ورود فضای مجازی و تلفن های هوشمند و گسترش دسترسی به آن به دلیل رکن مهم زندگی امروز، نگرانی والدین گستردگی بیشتری پیدا کرد و شیوه تربیت و تعامل با فرزندان نیز تغییر یافت.»

او اضافه می‌کند:«چالش تربیتی والدین با گسترش روزانه فضای مجازی با غیرحضوری شدن مدارس و آموزش مجازی پررنگ‌تر شده و بسیاری از والدین به دلیل مشغله‌های مختلف و آسیب‌های روانی ناشی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا، قدرت کنترل فرزندان و ارتباط موثر با آنان را از دست دادند.»

این روانشناس با تاکید بر این که درطول این دو سال، دانش‌آموزان به آموزش مجازی عادت کرده و با این روش ارتباط گرفته‌اند، می‎گوید:«اکنون پس از عادی شدن آموزش مجازی و غیرحضوری، بازگشت به شیوه معمول تحصیل و حضور در مدارس برای آنان تنش‎هایی به همراه دارد. ضمن این‌که استرس، تجربه تلخ از دست دادن عزیزان به دلیل کرونا، فضای ناآرام خانواده به دلیل مشکلات مختلف، عادت فرزندان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دریافت اطلاعات نامناسب و غیرضروری کودکان از شبکه‌های اجتماعی سبب تغییر رفتاری مشهود و گاهی غیرقابل کنترل فرزندان شده است.»

این روانشناس با اشاره به خشم جامعه، می‌گوید:«در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اتفاقات خشونت‌آمیز و تغییر سبک زندگی و فکری افراد، خشم در جامعه گسترش یافته است و محدود به سن و قشر خاصی نیست. بخش قابل توجهی از افراد جامعه درگیر خشونت‌های کلامی، فیزیکی، نهان و آشکار در اطراف خود هستند و مدیریت این خشم نیازمند حل ریشه‌ای مشکلات دارد.»

او در مورد کنترل دانش‌آموزان اضافه می‌‎کند:«این کنترل و رسیدن به روش‌های مناسب، پس ازآموزش مجازی زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی‌های متخصصان و توجه همگانی است و در صورت کنترل نکردن شرایط و دانش‌آموزان در چند سال آینده با نوجوانان و جوانان متفاوت و با مشکلات مختلف مواجه خواهیم شد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز