تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
معاصر گزارش می‌دهد:

نادر طالب‌زاده را بهتر بشناسید

طالب‌زاده، عصر ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دلیل عارضه قلبی و لختگی خون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان درگذشت.
کد خبر: ۴۱۶۵۱

به گزارش خبرنگار معاصر، نادر طالب‌زاده دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه «راندولف میکن» و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه «کلمبیا» دریافت کرده است. او فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد.

نادر طالب‌زاده در ۴ دی ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمد. او فرزند «سرتیپ منصور طالب‌زاده» است؛ تیمسار منصور طالب‌زاده که از فرماندهان بلندپایه ارتش در زمان محمدرضا شاه پهلوی بود، به گفته خودش «از ستون‌های کودتای ۲۸ مرداد» بوده و بعد از کودتا از درجه سرهنگی به سرتیپی ارتقا یافت. البته نادر طالب‌زاده با رد این موضوع گفته بود پدرش «در زمان کودتای ۲۸ مرداد اصلا در تهران نبود و این مطالب در مورد او صحت ندارد.»

طالب‌زاده از ۱۶ تا ۲۶ سالگی در آمریکا زندگی کرده و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینمای دانشگاه کمبیا ادامه داد. او که برای «شبکه سی بی اس» کار می‌کرد، ضمن انقلاب به ایران آمد تا از حوادث آن دوران فیلمبرداری کند و توانست فیلمی ۳۵ دقیقه‌ای به نام واقعیت درباره گروگانگیری سفارت آمریکا بسازد.

طالب زاده، بلافاصله با ورود به ایران در سال 1357و 10 روز پس از پیروزی انقلاب، مجوز روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز را گرفت.

او از سال ۱۳۵۹ در سیمای جمهوری اسلامی مشغول به کار شد. برای تهیه مستند به جبهه رفت و سپس در مرکز تولید فیلم تلویزیون کارش را ادامه داد. او سابقه همکاری با مرتضی آوینی را هم داشت که به گفته خودش بعد از پایان جنگ بوده است.

طالب‌زاده مسوولیت «موسسه افق نو» را بر عهده داشت. این موسسه کنفرانس «هالیوودیسم و بیداری اسلامی» را برگزار کرد. طالب‌زاده از پایه‌گذاران «شبکه تلویزیونی افق» و از اعضای اتاق فکر این شبکه بود.

طالب‌زاده در راه‌اندازی جشنواره فیلم عمار نقش داشت و دبیر این جشنواره بود. این جشنواره در یک دهه اخیر محل نمایش فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند بود که به موضوعاتی مانند«مقاومت»، «مبارزه با استکبار و صهیونیسم» و تحولات خاورمیانه مانند جنگ سوریه می‌پرداخت.

در خرداد ۱۳۹۵ نادر طالب‌زاده در مصاحبه با رسانه‌ها ادعا کرد هدف ترور بیولوژیکی قرار گرفته‌است. او به خبرگزاری فارس گفته بود : «یک سال و نیم پیش به گروهی از لبنان برای راهپیمایی اربعین به عراق رفتم. چمدان من را از هتلی که در نجف بودم از میان صدها چمدان برداشتند و ۵ الی ۶ روز بعد در کربلا نصفه شب تحویلم دادند. لپ‌تاپ من را خالی و بررسی‌های کامل را انجام داده بودند. از همان روز که چمدان را تحویل گرفتم حالم بد شد اما متوجه این ماجرا نبودم. فکر می‌کردم آن‌ها محتویات لپ‌تاپ را می‌خواهند و گمان نمی‌کردم با خودم کاری داشته باشند. از همان روز به بعد سرفه‌های خونی داشتم.»

۱‌۸ دی ۱۴۰۰ در مراسم افتتاحیه جشنواره عمار نادر طالب‌زاده به دلیل نارسایی قلبی به سی‌سی‌یو منتقل شد. طالب‌زاده، عصر ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دلیل عارضه قلبی و لختگی خون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان درگذشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز