تهران ۲۷.۶۲° كمينه ۲۷.۶۲°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

لزوم احداث فوری مدفن زباله بهداشتی

کد خبر: ۴۱۶۹۱

 

 

علی فاخر استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

مردم سراوان به دلیل  دفن غیربهداشتی زباله، دچار مشکلات بهداشتی فراوانی هستند. آنچنان که فاخر می‌گوید در صورت انتقال مدفن زباله به مناطق دیگر، مردم مناطق مقصد نیز دچار همین مشکلات خواهند شد. راه حل مناسب و فوری، احداث مدفن بهداشتی و استاندارد زباله است.

یک مدفن بهداشتی زباله باید:

 (الف) در کف به یک لایه نفوذناپذیر نیاز دارد تا از نفوذ شیرابه به داخل زمین جلوگیری کند.

 (ب) در لایه زیرین به زهکش هم نیاز دارد تا شیرابه را زهکشی کند.

(ج) این دو لایه را روی زباله و به‌عنوان پوشش نهایی هم نیاز داریم. زباله با این اقدامات محبوس می‌شود و شیرابه به صورت کنترل شده خارج می‌شود.

(د) شیرابه را باید تصفیه و سپس رها کرد.

(ه) نیاز به دودکش گاز هم وجود دارد.

مدفن زباله سراوان در حال حاضر هیچ‌کدام از عناصر نام‌برده را ندارد. در ضمن زباله مدت‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی و فنی انباشته شده است.  

مطالبات مردم باید شامل موارد زیر باشد:

۱.اجرای لایه زهکش و پوشش نهایی روی زباله موجود. لازم است که با اجرای یک لایه رسی یا غشاء نفوذناپذیر برای جلوگيري از نفوذ باران در چند مرحله انجام شود

۲. پوشش روزانه زباله جدید با خاک و مواد ضدعفونی کننده مثلا آهک در پایان هر روز کاری

۳.اجرای  گالری‌های افقی زهکش در زیر زباله‌های قدیمی در محدوده قابل دسترسی به منظور خارج کردن شیرابه و انتقال آن به تصفیه خانه

۴. بهبود  تصفیه‌خانه موجود و گسترش آن

۵. پایدارسازی شیب زباله‌های موجود و ریختن زباله جدید با شیب مجاز

۶.تراکم زباله جدید با غلتک یا تردد بولدوزر

شیب توده زباله انباشته شده در مدفن سراوان پایدار نیست. قبلا در جبهه شمالی رانشی در حدود سیصد هزارمترمکعب اتفاق افتاده که شش هکتار زمین را در زیر خود دفن کرده است. پوشش کناری در یکی از جبهه‌های اين مدفن به صورت پشته‌سازی و اصلاح شیب انجام شده است که موفق بوده و باید ادامه یابد.

مسوولین ادعا کرده‌اند که بهسازی مدفن سراوان شروع شده است. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان مردم نگران منطقه، اولا طرح بهسازی را از طریق جراید در اختیار مردم قراردهید و همچنین به مردم اجازه بازدید و نظارت ماهانه از پیشرفت عملیات بهسازی بدهید. ثانیا سنجش کیفیت آب زیرزمینی مناطق اطراف مدفن باید با نمونه‌گیری و آزمایش ادواری انجام و نتایج آن به مردم اعلام شود.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز