تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

ابتلا به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر می‌کند

بیماران بستری شده بر اثر ابتلای شدید به کووید-۱۹ ۶ ماه پس از این عفونت حاد، علایم شدیدی از عدم کنترل بر توانایی‌های شناختی مغز نشان دادند.
کد خبر: ۴۱۷۳۴

به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه جدید، دقیق‌ترین تحقیقات تا به امروز را در مورد تأثیرات شناختی دراز مدت کووید شدید ارائه کرده است. این تحقیق که توسط دانشمندان «کالج امپریال لندن» و دانشگاه «کمبریج» انجام شده، نقایص شناختی ماندگار را در بیماران بستری شده در بیمارستان نشان داد که معادل کاهش قدرت شناختی مطابق با ۲۰ سال پیری مغز است.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، حدود ۶ ماه پس از تجربه این بیماری حاد، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های شناختی پیچیده را پشت سر گذاشتند. سن هر فرد مبتلا به کووید طبقه‌بندی شد و از نظر جمعیتی با افراد سالم مقایسه شد.

این بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با گروه کنترل، در پاسخگویی به تکالیف شناختی، کندتر بودند و در پاسخ‌های‌شان دقت کمتری داشت. بیماران مبتلا به کووید در وظایف «استدلال قیاسی کلامی» که برای آزمایش حوزه‌های شناختی استدلال مبتنی بر کلمه خاص طراحی شده‌اند، ضعیف عمل کردند.

اکنون این یافته‌ها دو سوال بزرگ را مطرح می‌کنند که محققان در حال حاضر پاسخ خوبی برای آنها ندارند. این‌که به‌طورخاص چه چیزی باعث این اختلالات ماندگار شناختی می‌شود و آیا ظرفیت‌های شناختی بیماران در مدت زمان طولانی بهبود می‌یابد؟

محققان با فرض یک علت بالقوه می‌گویند برخلاف اینکه برخی یافته‌های تحقیقات قبلی ممکن است اشاره داشته باشند، اما این مشکلات شناختی احتمالاً نتیجه نفوذ ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ موسوم به « SARS-CoV-۲» به مغز نیست. در عوض، قابل قبول‌ترین توضیح در این مرحله این است که کووید شدید به دلیل اختلال در تامین اکسیژن مغز و لخته شدن یا خونریزی در طول بیماری حاد می‌تواند موجب آسیب مغزی شود.

اما آیا این مشکل با گذشت زمان برطرف یا بهتر می‌شود؟ محققان می‌گویند سیگنال‌های ظریفی از بهبود را در بیماران پس از دوره‌های طولانی پیگیری مشاهده کرده‌اند، اما در بهترین حالت هر گونه بهبودی شناختی، کند و تدریجی است.

در حال حاضر محققان در کنار این یافته‌های جدید، شروع به ترسیم تصویر واضح‌تری از طیف تأثیرات شناختی ناشی از عفونت کووید-۱۹ کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از بازماندگان کووید به احتمال زیاد در ماه‌های پس از عفونت حاد خود، مشکلات قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. از آنجایی که واکسیناسیون‌ها و درمان‌های پیچیده‌تر شروع به کاهش تأثیر مرگ و میر کووید-۱۹ کرده‌اند، تمرکز بر بازماندگانی که اثرات مزمن طولانی‌مدت این بیماری جدید را تجربه می‌کنند، بسیار مهم است.

این مطالعه جدید در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز