تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
ادعای مصطفی میرسلیم :

قالیباف با پول شهرداری برای نهادهای حکومتی ساختمان می‌ساخت

عضو هیات موتلفه اسلامی معتقد است که باید به پرونده‌های شهرداری قالیباف رسیدگی شود
کد خبر: ۴۱۸۶۵

مصطفی میرسلیم نماینده شورای سلامی و همچنین عضو مجمع تشخیص مجمع مصلحت نظام در گفت‌گویی با پایگاه خبری دیده بان ایران با انتقاد از حاشیه‌های دوران دوازده ساله‌ی باقر قالیباف در شهرداری مدعی می‌شود که او با پول شهرداری برای نهادهای حکومتی ساختمان می‌ساخت 

 

چرا موضوع پروندۀ مالی آقای قالیباف در دوران شهرداری را پیگیری نکردید؟

پیگیری آن پرونده با دستگاه قضائی است و من قاضی نیستم! ولی اسناد تخلفات تقدیم دادستانی شده است و امید است پس از گذشت دو سال شعبه ای که کاملاً مستقل باشد بتواند به آن اسناد رسیدگی حق طلبانه ای بکند. مشکلات شهرداری تهران فقط به راهبندان ها و جمع آوری و تفکیک زباله و پسماند و بازیافت و چاره­ جویی آلودگی های مختلف خلاصه نمی شود. راهبرد شهرسازی در تهران و گسترش آن با توجه به ظرفیت زیستی دشت و کوهپایۀ تهران مغفول مانده و سوء مدیریت بتدریج موجب شده که شهرداری با افزایش هزینه و کاهش درآمد مواجه شود. برای جبران کسری بودجۀ خود، شهردار تهران در دولت پنجم از رئیس جمهوری (و نه دولت) اختیاراتی گرفت که خلاصه آن فروش تراکم مازاد بر ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی است؛ این سنت سیئه از آن زمان و در دوران شهرداران بعدی بدون استثنا منجر به افزایش تراکم به صورت افزایش زیربنا و افزایش طبقات بر خلاف ضوابط، و بلندمرتبه سازی بدون آیین نامۀ مصوب، و تبدیل کاربری از فضای سبز به مسکونی یا اداری و تجاری شده­است و در دوران شهرداری ایشان به نقطۀ اوج خود رسید به طوری که برای مدیریت ستادی درآمدهای ناشی از واگذاری تراکم هولوگرام­دار و تراکم سیار و واگذاری املاک شهرداری، نهادهای مالی نظیر هولدینگ یاس و شرکت رسا تجارت تأسیس شد. بعلاوه با نوعی حسن نیت در دوران شهرداری ایشان (قالیباف) مبادرت به تأمین ساختمان های اداری و مسکونی مورد نیاز نهادهای حکومتی شده­است که نوعی تبعیض بین کارکنان حکومت و سایر مردم و مستخدمان محسوب می شود و اصولاً باید قانونمند باشد والا هزینه کردن امکانات شهرداری برای نهادهای حکومتی ، خاصه خرجی است که بویژه منجر به توسعۀ نفوذ سیاسی و اجتماعی و در نهایت انحراف و تباهی می شود. حال اگر دستگاه های ضابط و رسیدگی کننده به تخلفات؛ بهرمند از آن خاصه خرجی ها و به اصطلاح وامدار شهرداری شده باشند طبیعتاً کار رسیدگی به تخلفات مواجه با مشکل می شود. دوام جمهوری اسلامی به رسیدگی مستقل به این قبیل موارد و حذف ریشه ای آنها است. هم اکنون نیز چنین تخلفاتی ،علی رغم ارادۀ آقای زاکانی برای مبارزه با آنها، ادامه دارد.

 آیا محمدباقر قالیباف همچون علی لاریجانی تصمیم گرفته یک تک صدایی مطلق در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ایجاد کند؟ 

این رویکرد به مفاد قانون آیین نامۀ داخلی مجلس بر می گردد و تا آن اصلاح نشود چنان مشکلاتی وجود خواهد داشت. البته ناگفته نماند که در دوران ریاست این دو بزرگوار آن فرآیند تشدید شده است. امیدوارم این مجلس بتواند اصلاح لازم را انجام دهد هرچند بسیار مشکل باشد.

رویکرد اطرافیان قالیباف چه تاثیری بر اعتبار مجلس گذاشته است؟

طبیعی است که اطرافیان هر مسئولی بر روش و منش و تصمیمات او اثرگذارند و به همین دلیل بود که در هنگام مطرح شدن نامزدی ایشان برای ریاست مجلس برخی از نمایندگان یادآوری و تأکید کردند که ایشان دستیاران سابق خود را از شهرداری به مجلس کوچ ندهد و بیشتر از ظرفیتهای خود مجلس استفاده کند. حیثیت و اعتبار مجلس بسیار مهمتر از آن است که بخواهیم آن را در تیول یک فرد قراردهیم و باید در آیین نامۀ داخلی پیش بینی کنیم هیئتی عالی رتبه بر آن نظارت داشته باشند والا آن مجلسی که طبق نظریۀ امام باید در رأس امور باشد، خدای ناکرده، به نقطۀ حضیض سقوط خواهد کرد و ما یقینا امروز در نقطۀ اوج نیستیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز