تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
در گفت‌وگو با معاصر مطرح شد:

عزت‌الله ضرغامی مدیریت دیکتاتوری دارد

یک منتقد گردشگر معتقد است مدیریت وزارت گردشگری تک بُعدی و کاملا شخصی است.
کد خبر: ۴۱۹۱۴

به گزارش خبرنگار معاصر، یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های مطرح در زمینه گردشگری، که مورد توجه اغلب کشورها قرار گرفته، گردشگری فرهنگی-هنری است. گردشگری فرهنگی-هنری پتانسیل‌های بالقوه‌‎ای در خود دارد، پتانسیل‌هایی که در کشور ما فراوان هستند. اما از سوی وزارت تازه تاسیس گردشگری و میراث فرهنگی، توجه خاصی به آن نمی‌شود. در حالی‌که کشورهای عربی، با استفاده از ویژگی‌های خاص جغرافیایی حوزه گردشگری خود را تا مرزهای هنری و هنرمندان گسترش داده و تلاش می‌کنند با برگزاری جشنواره‌های هنری و فرهنگی که چندان هزینه‌بر نیست اما گردشگر و در نهایت درآمد بیشتری وارد کشور می‌کنند، تمرکز کرده‌اند.

معصومه توحیدلو، مدرس دانشگاه و منتقد حوزه گردشگری در این زمینه به خبرنگار معاصر می‌‎گوید: «به دلیل مدت کوتاهی که دولت جدید روی کار آمده است در مورد سیاست‌های مدیریتی جدید، اطلاع زیادی نداریم و نمی‌دانیم که در دوره جدید، چه تصمیم‌هایی گرفته شده و چه برنامه‌هایی دارند اما احساس می‌کنم در این مورد خیلی شخصی و فردی برنامه‌ریزی می‌شود که مورد قبول نخواهد بود. قطعا می‌توانیم گردشگری فرهنگی-هنری را در کنار انواع دیگر گردشگری مانند گردشگری مذهبی و تاریخی در نظر گرفت و از این پتانسیل استفاده کرد. در واقع در کنار تمام انواع گردشگری‌های دیگر، می‌توان به‌راحتی گردشگری فرهنگی-هنری را گنجاند و استفاده چندمنظوره از این پتانسیل‌ها کرد.»

این مدرس دانشگاه در همین زمینه ادامه می‌دهد: «ما نمی‌دانم عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری تا چه حد با فضای اجرایی گردشگری آشنایی دارد ولی معتقدم که می‌توان در این زمینه جلساتی گذاشت و سایت‌هایی ایجاد کرد تا بشود تمام ابعاد گردشگری را پوشش داد و گردشگری ما را از این حالت محدود و تک بُعدی و تصمیمات دیکتاتوری نجات داد تا به هر سلیقه‌ای پاسخگو باشد. هنوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌های کوتاه مدت و یا بلند مدت خود را ارئه نکرده است و به همان روش پیشین و تنها با تمرکز بر گردشگری تاریخی و مذهبی پیش می‌رود.»

توحیدلو با اشاره به نادیده گرفته شدن ایده‌ها و کارگاه‌های دانشجویی اضافه می‌کند: «من که خودم در آموزش گردشگری دردانشگاه فعال هستم، نمی‌دانم که اساسا این وزارتخانه، سایت یا کمیته‌ای در این زمینه دارد یا خیر و این شاید به این معنی است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، چندان که باید فعال نیست. در حالی‌که باید در طی نشست‌هایی به راه‌کارها و پروژه‌های اساتید، کارشناسان و دانشجویان این حوزه توجه شود ما در این حوزه معمولا پیشنهادات و حتی پروژه‌ها و کارگاه‌های گردشگری بسیاری ارائه می‌دهیم، که خروجی‌های بسیار مفید و جالبی دارند. ولی در عملی شدن این ایده‌ها و پیشنهادات، واقعا نقشی نداریم و نمی‌دانیم در نهایت سرنوشت این ایده‌ها و پیشنهادها چه می‌شود و تا چه حد برای میراث فرهنگی و گردشگری تعهدآورهست.»

این پژوهشگر حوزه گردشگری، در پایان با انتقاد از نادیه‌گرفتن جامعه دانشگاهی می‌گوید: «متاسفانه در دولت فعلی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، هنوز ارتباطی نداریم و تنها در حوزه آموزش و دانشگاه فعال هستیم و این می‌تواند میزان اهمیت انواع حوزه‌های گردشگری را در این دوره نشان دهد. چون از همفکری و نظارت و حتی کارگاه‌ها و پروژه‌های ما چندان استقبال نمی‌شود.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز