تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
احمد زیدآبادی در گفت‌وگو با معاصر:

آمریکا برای بازگشت به برجام مشتاق است/برای رفع تحریم‌هایِ «سپاه قدس» تعهد می‌خواهند

تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه: با حل مشکلات بین ایران و آمریکا بسیاری از مسائل منطقه رفع می‌شود.
کد خبر: ۴۱۹۶۰

آمریکا برای بازگشت به برجام مشتاق است/برای رفع تحریم‌هایِ «سپاه قدس» تعهد می‌خواهند

 در روزهای اخیر و با اعلام سفر «انریکه مورا»، هماهنگ کننده مذاکرات وین و فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به ایران بار دیگر این گمانه‌زنی مطرح شد که آینده برجام چه خواهد شد و آنطور که کارشناسان و مسوولان کشورهای حاضر در برجام می‌گویند می‌توان امید آن را داشت که در دور تازه، مذاکرات به نتیجه برسد ولی گویا در این بین تنها اختلافات موردی بین رهبران ایران و آمریکا باقی مانده است. در این مورد با احمد زیدآبادی تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

احمد زیدآبادی، تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه در خصوص سخنان سعیدخطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اینکه گفته بود آمریکا  به ایران بدهی دارد، به خبرنگار معاصر میگوید: «منظور ازسخنان خطیب‌‍زاده این نیست که آمریکا بدهی مالی به ایران دارد بلکه شاید منظورش این بود که آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران تعهداتی دارد که انجام نمی‌دهد و این انتظار را دارند که آنها به این تعهدات خود عمل کنند. در واقع باید بگویم که از نظر من صحبت‌های ایشان مبهم بود.»

این کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد این سوال که سفر «انریکه مورا» به ایران چه تاثیری بر مذاکرات احیای برجام خواهد داشت ادامه می‌دهد : «امکان دارد مورا راه حل میانه‌ای برای حل مسایل فی‌مابین داشته باشد ولی باید بمانیم تا اینکه اخبار این دیدار منتشر شود. همین که ایران پذیرفته مورا به ایران بیاد به این معنا است که به‌دنبال راه حل میانه است. ناگفته نماند که ایران وضعیت را برای خود پیچیده کرده است و همین باعث شده تا مشخص نباشد که آیا توافق مجدد را می‌خواهد یا خیر و یا اینکه آیا اصل توافق برای ایران خط قرمز است یا در ادامه آن برای خود خط قرمزهای تعیین کرده است»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «اگر ایران در ادامه مراحل مذاکرات انعطاف نشان دهد قطعا به نفع کشور خواهد بود. مسوولان ما بارها گفته‌اند آمریکا نمی‌داند چه می‌خواهد ولی چیزی که برداشت  کارشناسان است طرف آمریکای کاملا روشن صحبت می‌کند و به‌دنبال احیای برجام است و این طرف‌های ایرانی هستند که با ابهام صحبت می‌کند.»

زیدآبادی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود که رییس جمهور آمریکا اقدامی برای خارج کردن نام «سپاه قدس» از لیست سیاه، انجام خواهد داد می‌گوید: «طرف آمریکای می‌گوید سپاه تروریست است و ایران می‌گوید آمریکا می‌خواهد سپاه را بدنام کند و متاسفانه ایران هم در این مورد شفاف‌سازی نمی‌کند که مشکل اساسی در کجا قرار دارد. در واقع باید این‌طور به سوال شما جواب بدهم که پشت صحنه مذاکرات را هیچ‌کس نمی‌داند. توجه داشته باشید که اطلاعات کارشناسانی مانند من از سخنان مسوولان و موضوعاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود برداشت می‌شود.»

زیدآبادی در پاسخ به این سوال که آیا مقام رهبری به‌دنبال حذف همهی تحریمهای ایران است میگوید: «ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که اختلافات ایران و آمریکا از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران، به اوج خود رسید. اگر ایران تصمیمی برای احیای برجام دارد باید به‌دنبال برداشتن تحریم‌های هسته‌ی باشد ولی اگر ایران به‌دنبال رفع تحریم‌های چند دهه اخیر است باید روابط بین 2 کشور نیز به قبل از اشغال سفارت آمریکا بازگردد.»

این روزنامه‌نگار در مورد راه‌حل‌هایی که ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره دارند اضافه می‌کند: «رفع مشکلات بین ایران و آمریکا ۲ راه حل دارد. یا ۲ کشور باید بر سر موضوعات هسته‌ی به توافق برسند و تنها تحریم‌های هسته‌ی رفع شود  و یا اینکه امکان دارد با رفع تحریم‌های هسته‌ی و مذاکرات در مورد سایر موارد، تحریم‌های دیگرهم توسط آمریکا رفع شود. راه حل دوم رفع همه‌ی خصومت‌ها بین ۲ کشوراست. به‌نظر بنده اگر ایران و آمریکا به این راه حل‌ها برسند برای ۲ کشور مناسب است. توجه داشته باشید که وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است و نیاز به یک راه حل این چنینی داریم. در ادامه این سوال مطرح می‌شود که آیا مسوولان همچنان می‌خواهند جناح خاص با طرز فکر خاص تصمیم گیرنده همه‌ی امور کشور باشند و ایدئولوژی خود را حفظ کنند یا به‌دنبال بهبود وضعیت زندگی شهروندان هستند؟»

 او در پایان در مورد اینکه آیا رییس جمهور آمریکا در آینده نزدیک «سپاه قدس» را از تحریم خارج میکنند یا خیر می‌گوید: «آمریکای‌ها با سپاه به‌عنوان نیروی نظامی داخل کشور مشکلی ندارند بلکه با بخش برون مرزی این سازمان مشکل دارند اگر بخواهند سپاه و نیروی قدس را از تحریم خارج کنند یکسری تعهداتی را از ایران خواهند گرفت. اگر مذاکرات به نتیجه برسد ما شاهد آن خواهیم بود که مردم منطقه در آرامش زندگی می‌کنند.»

 

خبرنگار: هانیه احمدی

 

 

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز