تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
سرپرست اداره‌کل موزه‌ها:

ضوابط موزه‌ها بازنگری می‌شود

ضوابط و دستورالعمل‌ها با هدف تسهیل دسترسی پژوهشگران و دانشجویان به محتوا و آثار مطالعاتی موزه‌ها، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۴۱۹۸۳

ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌ها می‌گوید:«موزه‌ها در رشد فرهنگی، اجتماعی جامعه همچنین در رسیدن به توسعه پایدار نقش مهمی دارند.»

به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یازدهمین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌ها با حضور اعضای شورا، مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست اداره‌کل موزه‌ها، نمایندگان سایر دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و دولتی، نماینده ایکوم، بخش خصوصی و مدیران موزه‌های ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از وقفه چهارساله در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد. آخرین جلسه شورای هماهنگی امور موزه‌ها در سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود.

مدیرکل موزه‌ها جایگاه شورای هماهنگی موزه‌ها را در ارتقاء کیفی سرانه فرهنگ جامعه، افزایش سطح کمی و کیفی موزه‌های تخصصی، افزایش آگاهی عمومی مردم در حفاظت، صیانت و معرفی میراث‌فرهنگی مؤثر دانست و آموزش و پژوهش را به‌عنوان دو رکن اساسی و از وظایف اصلی موزه‌ها برشمرد.

ادیب‌زاده همچنین به تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین این وزارتخانه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع آموزش‌های تخصصی در حوزه موزه و موزه‌داری اشاره کرد.

برگزاری ویژه‌برنامه روز جهانی موزه‌ها در موزه ملی ایران، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک آثار فرهنگی‌تاریخی بین دستگاه‌ها و نهادها، ارائه راهکارهای اجرایی شدن شعار سال ایکوم در موزه‌های کشور، بازنشر مجله موزه‌ها، هم‌اندیشی و ارائه ایده‌ها و پیشنهادها برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی، موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین مقرر شد اداره‌کل موزه‌ها در راستای پژوهش روی آثار تاریخی ‌فرهنگی موجود در موزه‌ها، طی بازبینی ضوابط و دستورالعمل‌ها با هدف تسهیل دسترسی پژوهشگران و دانشجویان به محتوای مطالعاتی و آثار موزه‌ها شرایط لازم برای انجام این امر را فراهم کند.

نماینده دانشگاه تهران در ادامه این نشست آمادگی حوزه خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی اعلام کرد و سایر اعضاء نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مقرر شد تمام پیشنهادها، برنامه‌ها و راهکارهای اجرایی حوزه خود را به دبیرخانه این شورا در اداره کل موزه‌ها ارسال کنند. برگزاری جلسات شورا به‌صورت منظم و ماهانه، به صورت دوره‌ای در مجموعه‌های تحت پوشش سایر اعضا  از دیگر تصمیمات این شورا بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز