تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۳.۹۹°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
خبرگزاری رسمی امارات:

شیخ خلیفه بن‌زاید درگذشت

خبرگزاری رسمی امارات (وام)، امروز (جمعه)، اعلام کرد «خلیفه بن‌زاید» رییس این کشور درگذشته است.
کد خبر: ۴۲۰۲۳

خلیفه بن‌زاید در تاریخ ۱ فوریه ۱۹۶۹ به‌عنوان ولی‌عهد ابوظبی و رییس دایره دفاع منصوب شد و فرماندهی نیروی دفاعی امارات را بر عهده گرفت و نقش اساسی در توسعه و تبدیل آن از یک نیروی حفاظتی کوچک به نیروی بزرگ دارای وظایف متعدد و مجهز به تجهیزات مدرن، ایفا کرد.

خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «وزارت امور ریاست به مردم کشور امارات و امت عربی و اسلامی و تمام جهان درگذشت رهبر میهن و حافظ راه کشور، اعلی‌حضرت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رییس کشور را تسلیت می‌گوید.»

خلیفه بن‌زاید در سال ۱۹۴۸ در منطقه الشرقیه امارت ابوظبی به دنیا آمد و تحصیلات پایه خود را در شهر العین به پایان رساند، او دومین رییس دولت امارات از زمان تاسیس این کشور در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱ و شانزدهمین حاکم امارت ابوظبی است.

در تاریخ ۱ ژوئیه ۱۹۷۱ خلیفه ریاست نخستین شورای وزیران محلی امارت ابوظبی را بر عهده گرفت و علاوه بر آن منصب وزیر دفاع و دارایی این شورا را بر عهده داشت که پیش از تاسیس دولت فدرال امارات بود. در فوریه ۱۹۷۴ به دنبال منحل شدن شورای وزیران محلی، خلیفه به عنوان رییس شورای اجرایی که به جای شورای وزیران امارت ابوظبی تشکیل شده بود، منصوب شد.

او هم‌چنین رییس شورای نفت امارات شد که تا پیش از مرگش این منصب را حفظ کرده بود. او در ماه می ۱۹۷۶ منصب جانشین فرمانده عالی نیروهای مسلح را بنا به دستور شورای عالی فدرال عهده‌دار شد. نیروهای دفاع محلی هر یک از هفت امارت شیخ‌نشین تحت فرماندهی واحد ادغام شده و امور دفاعی یکی از مسوولیت‌های دولت فدرال شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز