تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۵.۹۹°
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

ادعای کارشناسان غربی نسبت به تحریم انرژی روسیه

برخی کارشناسان غربی مدعی اند که تلاش کمیسیون اروپا برای پایان دادن به واردات سوخت های فسیلی اتحادیه اروپا تا ۲۰۲۷ از روسیه و افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر و بالا بردن بهره وری، می تواند به مهار دگرگونی های آب و هوایی کمک کند.
کد خبر: ۴۲۰۶۲

ادعای کارشناسان غربی نسبت به تحریم انرژی روسیه

کمیسیون اروپا به عنوان شاخه اجرایی اتحادیه اروپا قصد دارد در ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ماه) طرح افزایش میزان هدف تولید انرژی های پاک را تا ۲۰۳۰ از ۴۰ درصد کل تولید انرژی به ۴۵ درصد ارایه دهد که مستلزم کاهش ۱۳ درصدی مصرف انرژی ۲۷ کشور عضو در دهه کنونی می باشد که از ۹ درصد کنونی بالاتر خواهد بود.

کارشناسان انرژی اروپا و سیاست اقلیمی بین المللی؛ این اقدام را که تنها به کاهش اندک انتشار گازهای گلخانه ای که موجب دگرگونی های اقلیمی می شود، منجر خواهد شد، بخشی از چرخش مثبت برای دوری از وابستگی به سوخت های فسیلی به شمار می آورند.

به گفته آنا ماریا ژالر ماکارویچ تحلیل گر انرژی اروپا در انستیتو اقتصاد انرژی و تحلیل مالی؛ این تصمیم در دراز مدت، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و پائین آوردن هزینه ها مفید خواهد بود، اتحادیه اروپا نمی تواند با این بازار بی ثبات ادامه دهد. جنگ اوکراین و اوج گیری بهای انرژی در پیامد آن، به اروپا نشان داد که قیمت ها و همچنین عرضه گاز تا چه بی ثبات است.


ژالر ماکارویچ و دیگر کارشناسان گفته اند: با وجود امیدواری اروپا به بالا بردن تولید انرژی پاک، این نهاد هم زمان برای جایگزین کردن گاز طبیعی روسیه با گاز طبیعی مایع شده یا ال ان اجی از ایالات متحده و خاورمیانه برنامه ریزی می کند. هر چند بالاتر بودن میزان انتشار کربن از ال ان جی به نسبت گاز طبیعی متعارف، به علت مصرف انرژی برای مایع سازی و انتقال آن، مقداری از منافع اقلیمی انرژی های پاک و بهبود کارآیی از بین خواهد برد.

رویترز چندی پیش گزارش داد که آلمان در مذاکرات برای توافق خرید ال ان جی از قطر دچار دشواری شده، زیرا دوحه خواستار تعهد دستکم ۲۰ ساله برلین برای خرید این محصول است. آلمان امیدوار است که تا ۲۰۴۰ انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۸۸ درصد کاهش داده و به سوی قطع نیاز به واردات گاز طبیعی برای تولید انرژی و گرمایش در ۱۰ سال آینده برود.

کشورهای اروپایی برای افزایش ظرفیت واردات گاز ال ان جی به ۲ روش اقدام می کنند: نخست ساخت پایانه های واردات ال ان جی شناور در آب های فراساحلی که نسبت به سازه های ساحلی، طول عمر کمتری دارند و دوم تلاش برای ساخت این پایانه ها به گونه ای که توانایی تبدیل کاربرد آینده آنها از ال ان جی به هیدروژن وجود داشته باشد. ساخت یک پایانه واردات ال ان جی ۲ تا پنج سال طول می کشد که بیشتر از مدت لازم برای ساخت نیروگاه های جدید بادی و خورشیدی است.

اتحادیه اروپا در هنگامی که مصرف کنندگان نفت و گاز در سراسر جهان هزینه های بی سابقه ای می پردازند، افزون بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و پرهیز از قرار دادن امکانات مالی در اختیار روسیه در زمان جنگ اوکراین، بر این باور است که طرح آتی تبدیل منابع انرژی آن، در هزینه های مصرف کنندگان برای گاز صرفه جویی خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی بلومبرگ، مجموع سالانه این میزان برای گاز ۸۰ میلیارد یورو، برای نفت خام ۱۲ میلیارد یورو و برای ذغال سنگ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو خواهد بود.

با اینکه هزینه انرژی های بادی و خورشیدی به میزان فزاینده قابل رقابت با گاز و ارزان تر از ذغال سنگ هست، اما برخی بررسی ها نشان داده که استانداردهای انرژی های تجدید پذیر، با وادارکردن شرکت ها و نیروگاه های برق به سرمایه گذاری در تاسیسات تازه بادی و خورشیدی پیش از به پایان رسیدن عمر نیروگاه های کنونی ذغال سنگی یا گازی، بهای انرژی تولیدی آنها را بالا می برند.

بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که کاهش دادن هزینه ها و دیگر اقدامات اروپا مانند تجدیدنظر در روند صدور مجوز برای تولید انرژی های تجدیدپذیر، هزینه طرح اتحادیه اروپا را برای تقویت تولید انرژی های تجدید پذیر، واقعا ارزان تر از هزینه واردات سوخت های فسیلی خواهد کرد که بهایش به صورت فزاینده ای افزایش می یابد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : انرژی روسیه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز