تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

آیا اجازه شوهر برای عمل لاغری لازم است؟

یکی از بحث‌هایی که در حوزه حقوق زنان مطرح می‌شود، موضوع اجازه شوهر برای عمل همسر است.
کد خبر: ۴۲۱۴۲

آیا اجازه شوهر برای عمل لاغری لازم است؟

در حال حاضر در خصوص ضرورت اجازه شوهر برای عمل جراحی زن، قانونی وجود ندارد و صرفا بحث اجازه از خود فرد مطرح است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجازه شوهر برای عمل لاغری می‌پردازیم.

رضایت همسر قبل از عمل جراحی

طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، هرگاه پزشک معالجه کننده، هنگام درمان، صدمه بدنی به فرد وارد کند که حتی منجر به تلف شدن بیمار شود، باید دیه پرداخت کند مگر عمل او مطابق مقررات پزشکی باشد یا از بیمار قبل از معالجعه برائت دریافت کرده باشد البته نکته مهم آن است که مرتکب تقصیر نشده باشد.

اگر گرفتن برائت از بیمار به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او معتبر نباشد یا امکان اخذ برائت‌نامه از او به دلیل بیهوشی و غیره وجود نداشته باشد، برائت از ولی بیمار گرفته می‌شود.

در موارد ضروری که گرفتن برائت ممکن نباشد و پزشک برای نجات مریض، طبق مقررات اقدام به معالجه نماید، کسی مسئول تلف یا صدمات وارده نیست.

منظور از ولی بیمار ولی خاص، یعنی پدر و پدربزرگ پدری و ولی عام یعنی مقام رهبری است. که البته اختیار مقام معظم رهبری از طریق ریاست قوه قضائیه به دادستان‌های مربوطه داده شده است.

همان‌طور که می‌بینید در متن قانون حرفی از رضایت شوهر برای عمل همسر به میان نیامده و زن هم صغیر و مجنون محسوب نمی‌شود که به دنبال گرفتن رضایت از دیگران باشیم. حتی اگر زن صغیر و مجنون هم باشد دراین‌صورت احتیاج به رضایت ولی یا قیم است نه همسر وی.

علت گرفتن رضایت از همسر در بیمارستان‌ها چیست؟

با وجود آن‌چه گفتیم، چرا بیمارستان‌ها انجام برخیعمل‌های جراحی را منوط به رضایت شوهر می‌دانند؟

این امر به ویژه در خصوص برخی بیماری‌های زنانه و در زمان اختلافات بین زوجین بسیار مسئله‌ساز است. دریافت رضایت از بیمار یا همراه او بیشتر به دلیل حفظ امنیت شغلی پزشکان انجام می‌شود.

چرا که همان‌طور که گفتیم، پزشک ضامن تلف و صدمه‌ای است که از عمل او به بیمار وارد می‌شود. بند ج ماده ۱۵۸ و ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی با وجود سه شرط پزشک را مسئول تلف نمی‌داند:

درصورتی‌که عمل جراحی با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی او انجام شود.
موازین علمی و فنی رعایت شده باشد.
نظامات دولتی در انجام عمل جراحی رعایت شده باشد.
بیمارستان‌ها برای احتیاط و اطمینان خاطر خود اقدام به اخذ برائت‌نامه یا رضایت‌نامه از همسر می‌نمایند تا از بروز مشکل برای خود جلوگیری کنند.

در چه شرایطی زن برای عمل جراحی نیاز به رضایت همسر دارد؟

هنگامی که عمل جراحی، باعث عدم تمکین زن از شوهر خود شود و زن دیگر، امکان تمکین را نداشته باشد. در این موارد چون شوهر قانونا حقی دارد، گرفتن رضایت شوهر برای این عمل‌ها الزامی است. حتی درصورتی‌که رضایت از همسر گرفته نشود، مرد می‌تواند از همسر خود و کادر درمان، به دلیل عدم کسب رضایت از وی، شکایت کند.

اجازه شوهر در عمل زیبایی و لاغری زن

اگر عمل زن مانع تمکین وی نباشد و به حق قانونی مرد لطمه‌ای وارد نکند، احتیاجی به رضایت همسر خود ندارد و می‌تواند بدون کسی رضایت عمل خود را انجام دهد. تشخیص این امر که آیا این عمل مانع تمکین بوده است یا خیر، بر عهده دادگاه و کارشناس مرتبط است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز