تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

ساخت پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای

مدیرعامل شرکت هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد از تشکیل کنسرسیوم ۱۲ میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌های نفتی این مجموعه صنعتی از جمله یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ خبر داد.
کد خبر: ۴۲۱۴۵

ساخت پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای

در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: به‌منظور اجرای پروژه‌های نفتی و پالایشی تفاهم‌نامه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری میان چهار بانک پاسارگاد، ملت، تجارت و اقتصاد نوین امضا شده است.

وی از توسعه میدان نفتی آزادگان و نیز ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ در هلدینگ گسترش انرژی پاساردگاد خبر داد و افزود: محل احداث این پالایشگاه با توجه به وجود تأسیسات جانبی در قشم یا بندرعباس خواهد بود. برای توسعه میدان نفتی آزادگان حدود ۵ میلیارد دلار و برای ساخت پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه موردنیاز است که از طریق این کنسرسیوم تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد مدت زمان توسعه میدان نفتی آزادگان را حدود چهار سال اعلام کرد و گفت: پیشنهاد توسعه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای این میدان به وزارت نفت اعلام شده و موافقت اصولی برای احداث پالایشگاه نیز جلب شده است.

صادق‌آبادی به امضای یادداشت تفاهم برای میدان نفتی دارخوین اشاره و تصریح کرد: توسعه این میدان به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ۱۱۰ هزار بشکه به تولید آن اضافه می‌شود.

نیروگاه قشم در آستانه بهره‌برداری رسمی

وی همچنین از بهره‌برداری رسمی نیروگاه قشم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این نیروگاه کلاس اف هم‌اکنون با شبکه برق کشور سنکرون شده و با بهره‌برداری رسمی از آن، ۳۲۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد افزود: نیروگاه ارومیه نیز دارای دو واحد ۱۶۰ مگاواتی است که یک واحد آن در حال ساخت است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع تا پایان سال ۴۸۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

صادق‌آبادی با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های این شرکت گفت: ظرفیت پالایشگاه قشم نیز از ۳۵ هزار بشکه در روز به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که شامل افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت خواهد بود.

وی تصریح کرد: میدان سپهر و جفیر نیمه دوم سال به تولید می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها، احتمال کشف یک‌لایه جدید در این میدان وجود دارد، اما هنوز نمی‌توانیم درباره ظرفیت نفت آن صحبت کنیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به اینکه تولید اولیه از سپهر و جفیر ۲۱ هزار بشکه خواهد بود، گفت: در مرحله نخست تولید به روزانه ۳۵ هزار بشکه و در مرحله دوم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه ۶ ماه پس از برداشت زودهنگام، مرحله نخست به تولید می‌رسد، افزود: ۱۳۵ حلقه چاه در مجموع در این میدان حفاری خواهد شد و تولید از فاز ۲ نیز ۴۸ ماه پس از آن به اتمام می‌رسد.

به گزارش شانا، گروه گسترش انرژی پاسارگاد حدود ۲۸ پروژه صنعتی را در حال اجرا داشته و دارد که پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پاسارگاد قشم، مجتمع پلی الفین پاساردگاد چابهار، نیروگاه سیکل ترکیبی خوی، نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، خط لوله ششم سراسری گاز، توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، مجتمع پلی‌الفین پاسارگاد پارسیان، کارخانه لوله پلی‌اتیلن البرز، نیروگاه سیکل ترکیبی شریعتی مشهد، نیروگاه خورشیدی پاسارگاد دامغان، مجتمع پتروشیمی فجر کرمان از آن جمله است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز