تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
ونجلیس درگذشت:

تبدیل کننده آشوب صداها به موسیقی

ونجلیس، موسیقیدان یونانی و خالق موسیقی آثاری چون «ارابه های آتش» و «بلید رانر» در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۴۲۲۱۱

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیوبا نام هنری ونگلیس مشهور به ونجلیس  آهنگساز و نوازنده سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جاز و پاپ راک اهل یونان بود. ونجلیس علاقه اولیه خود را به موسیقی و آزمایش با صداهایی که از کوبیدن قابلمه‌ها و تابه‌ها یا چسباندن میخ‌ها، لیوان‌ها و سایر اشیاء به سیم‌های پیانوی والدینش ایجاد می شود، کشف کرد.

به نقل از فرانس ۲۴، دلیل درگذشت این آهنگساز نامدار یونانی هنوز مشخص نشده است اما بر اساس اعلام خبرگزاری آتن او در بیمارستانی تحت درمان کووید-۱۹ بوده است.

ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تأکید بسیار زیادی روی سینث‌سایزر دارد. برخی از کارشناسان، موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند. به گفته ونجلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی هرچه باشد، یک علم است. درباره ساخت موسیقی فیلم‌ها نیز کار وی به محض دیدن نسخه خام یک فیلم آغاز می‌شود. این آهنگساز خود را مانند تونلی می‌داند که آشوب صداها پس از عبور از آن تبدیل به موسیقی می‌شود.

ونجلیس بیشتر برای ساخت موسیقی فیلم برنده اسکار «ارابه‌های آتش» به شهرت رسیده است، فیلمی تاریخی و درام به کارگردانی «هیو هادسن» درباره دو ورزشکار است که برای حضور در المپیک تمرین می‌کنند. این فیلم در کنار جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم، در هفت رشته نامزد اسکار شد و سه جایزه اسکار برای فیلم، فیلمنامه و موسیقی دریافت کرد.

موفقیت موسیقی«ارابه‌های آتش» دیگر موسیقی‌های او را تحت‌الشعاع قرارداد، اما او موسیقی تعدادی از فیلم‌های مهم از جمله «گمشده» به کارگردانی هموطنش «کوستا گاوراس» و فیلم هیجان‌انگیز «بلید رانر» ساخته «ریدلی اسکات» را نیز در کارنامه دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز