نشریه ورایتی در مطلبی با عنوان موج جدید سینماگران ایرانی در کن، گفتوگوهای کوتاهی با کارگردانان ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی و محمد اطبایی پخشکننده بینالمللی سینمای ایران انجام داده است.
در این مطلب به قلم نیک ویوارلی آمده است:
در حالی که ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم میکند اما نسلی نو از سینماگران ایرانی با فیلمهای جدید و قدرتمند، شور فیلمسازی را همچنان در ایران زنده نگه داشتهاند همانطور که امسال دو فیلم از سینماگران ایرانی توانستهاند به جمع ۲۱ فیلم بخش رقابتی اصلی جشنواره کن راه یابند و پس تقریبا بعد از دو دهه، یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدان کن پذیرفته شده که ویژه فیلمهای اول و دوم کارگردانان است.
همچنین پس از یک دهه حضور چهرههای همیشگی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و محمد رسولاف، کن بالاخره در حال انتخاب دیگر فیلمسازان ایرانی است.
محمد اطبایی، پخشکننده بینالمللی که ریاست کمپانی مستقلهای ایرانی را بر عهده دارد، در این باره میگوید: «خوشبختانه کن به نسل جوان فیلمسازان ایرانی هم توجه کرده که جای خوشحالی دارد.»
اطبایی که پیش از این، مشاوره جشنواره فیلم ونیز بوده است، ادامه میدهد: «در حال حاضر ۲۶۰ فیلم بلند در مراحل مختلف تولید در ایران وجود دارند که اکثر آنها به پایان رسیده است اما از این تعداد ۹۵ درصد به صورت خصوصی تولید میشوند. به دلیل مشکلات اقتصادی ایران، بودجهها و حمایتهای دولتی کاهش یافته و همین مشکلات اقتصادی، شکاف بزرگتری بین افراد ثروتمند و افراد فقیر ایجاد کرده و طبقه متوسط مردم در حال ناپدید شدن است. ثروتمندان ثروتمندتر میشوند و تولید در سینما برای آنها بسیار جذاب است چرا که میخواهند برای خود نامی دست و پا کنند و سازندگان اکثر فیلمهایی که در ایران تولید میشوند، آرزوی حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند.»
در ادامه گزارش ورایتی آمده است : حداقل ۱۰ فیلم از فیلمسازان ایرانی از جمله احمد بهرامی (دشت خاموش) و وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضا) در حال حاضر خود را برای ورود به لوکارنو، ونیز و سن سباستین آماده میکنند. در حالی که کارگردان ها همه تازه وارد نیستند، اما نماینده یک موج جدید در حال ظهور هستند.
نماینده اصلی سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره کن امسال فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی است. تغییرات اجتماعی، به ویژه در رابطه با زنان، هسته اصلی این درام قدرتمند و زنانه است که داستان آن در پسزمینه خانوادهای است که به دلیل بدهیهای مرتبط با تحریمهای اقتصادی بینالمللی، در هم شکسته شده است.
روستایی در این باره میگوید: «مشکلات مردم تا حدودی به دلیل تحریمهای غرب است،»
انتهای پیام