تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

تولید با زیان؛ میراث از دولت قبل برای دولت سیزدهم

کد خبر: ۴۲۳۱۷

 بخشی از صنایع کشور که از سال ۱۳۹۷ با فشار شدید تورم مواجه شدند، در دولت قبل پیگیر مجوز افزایش قیمت محصولاتشان بودند، اما دولت دوازدهم با عقب انداختن این تصمیمات، این مساله را هم به دولت جدید موکول کرد.

به گزارش معاصر، تایرسازی یکی از صنایعی بود که متاثر از همین مساله روزهای دشواری را در دولت گذشته پشت سر گذاشت، به طوری که آخرین بار دی‌ماه ۹۹ افزایش قیمت محصولات کارخانجات تایرسازی را شاهد بودیم و از آن زمان تاکنون قیمت‌ها با وجود تورم مواد اولیه و دستمزدها همچنان ثابت باقی مانده بود.

بر پایه این گزارش، در ماه‌های گذشته تقریباً همه کارخانجات تایرسازی وارد زیان شده بودند. در این زمینه «مصطفی تنها» سخنگوی صنعت تایر به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: از دی‌ماه ۹۹ تا امروز تغییر قیمت همه مواد اولیه و همچنین دستمزدها را شاهد بودیم، به‌طوری که نرخ دستمزد از سال ۹۹ به ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ درصدی و در سال جاری با رشد ۵۷.۵ درصدی مواجه شد.

 وی ادامه داد: در این مدت هر کیلوگرم دوده با رشد ۱۰۵ درصدی (از ۱۹ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان)، نخ تایر با رشد ۴۷ درصدی (از ۱۰۴ هزار تومان به ۱۵۳ هزار تومان) و هر کیلوگرم پلی‌استر با رشد ۵۲ درصدی (از ۷۹ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان) رسید.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در همین مدت مبنای محاسبه عوارض گمرکی نیز از دلار ۴۲۰۰ تومانی به حدود ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و همچنین هزینه‌های حمل دریایی از تنی ۶۰ دلار به تنی ۱۱۰ دلار افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: در دولت گذشته درخواست تجدیدنظر بنیادی در قیمت‌گذاری محصولات این صنعت از وزارت صمت داشتیم تا حداقل بتوانیم سود ۱۷ درصدی قانونی خودمان را داشته باشیم، اما هیچ‌وقت با نظرات ما موافقت نشد.  

تنها اظهار داشت: در دولت سیزدهم با ارائه مدارک و مستندات به ستاد تنظیم بازار، در نهایت این ستاد با افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال موافقت شد که از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد لاستیک بایاس از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و هر یک از کارخانجات بتوانند با قیمت مدنظر خود که به طور قطع قیمت رقابتی خواهد بود، آن را به بازار عرضه کنند که این مهم ناشی از عرضه کافی این محصول در بازار است.

 وی تصریح کرد: در دولت گذشته مسئولان امیدوار بودند بتوانند تغییرات قیمتی را در بازار مهار کنند اما زورشان فقط به تایرسازان رسید.

سخنگوی صنعت تایر یادآور شد: در دو ماه ابتدایی امسال همه تایرسازان با ضرر و زیان مواجه شدند و در ماه‌های قبل از آن نیز با عملکردی انقباضی، حرکت به سمت تولید محصولات کم زیان‌ده، کاهش یا متوقف کردن آهنگ رشد تولید و همچنین فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای سعی کردند تا وارد زیان نشده یا در حالت سر به سر تولید کنند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز