تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

سودهای مردم پس از سال‌ها به دست‌شان رسید

کد خبر: ۴۲۳۷۳

پس از سال‌ها سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام به دست مردم رسیده و تا کنون سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار پرداخت شده است؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه آن را موجب تقویت نقدینگی موجود در بازار و افزایش قدرت خریداران می‌داند.

به گزارش معاصر، شرکتهای بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می‌کنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته می‌شود؛ سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می‌شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند. طبق قانون تجارت، شرکتهای بورسی تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

جدا از این فرصتی که در اختیار شرکت ها قرار دارد، نحوه پرداخت سود از سوی شرکتها هم سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های سهامداران تبدیل شده است. دلیل آن هم اصرار برخی شرکتها بر واریز سود سهامداران از روشهای سنتی و منسوخ شده‌ای بود که به غیر از منصرف کردن سهامداران از دریافت سود خود و رسوب سود در شرکتها، تقریبا هیچ اثر دیگری نداشت. درواقع با اینکه حدود چهار سال از راه اندازی سامانه سجام می‌گذرد و شرکتها می‌توانستند بدون دردسر از طریق این سامانه، سود را به حساب سهامداران واریز کنند اما همچنان بر روش سنتی معرفی یک بانک برای دریافت سود و تاکید بر مراجعه حضوری سهامداران به بانک پایبند بودند. این درحالی است که بعضا میزان سودها به قدری کم بود که برای سهامدار صرف نداشت حتی به بانک مراجعه کند. تا اینکه امسال چراغ واریز سودهای رسوب شده از طریق سجام روشن شد و تا کنون سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام به حسابشان واریز شده است.

واریز سودهای سنواتی منجر به تقویت نقدینگی موجود در بازار می‌شود

نیما میرزایی  با اشاره به وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر پرداخت سودهای رسوبی و تاثیر این اقدام در اعتمادسازی بازار توضیح داد: پرداخت سود سنوات گذشته یکی از آرزوهای دیرین توده‌های سهامداران بوده است. افرادی که به دلایل مشغله کاری، کم بودن میزان سود یا عدم اطلاع از فرایند، سودهایشان را دریافت نکرده‌اند و بعضا رقم این سودها حتی مبلغ کمی نیز نبوده است.

وی افزود: واریز این سودها به صورت الکترونیکی یک خبر  مسرت بخش  است. طبیعتا با عملیاتی شدن بیشتر این موضوع و مشاهدات جامعه سهامداری، خوشبینی به تصمیم‌سازی اصولی سازمان بورس نیز تقویت خواهد شد و امیدوارم این رویه با جدیت و سرعت دنبال و تا پایان سال جاری تکمیل شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که پرداخت سودهای رسوبی چه تاثیری بر بازار می‌تواند داشته باشد گفت: تفکر جاری بر بازار سرمایه و سهامداران نشان داده است که عموما آنان علاقه‌مند و وفادار به این بازار هستند و سرمایه‌های مازاد کسب شده در آن را در قالب سهام یا اوراق در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین واریز این سودها موجب تقویت نقدینگی موجود در بازار و افزایش قدرت خریداران خواهد شد که این موضوع مطلوبی است. همچنین اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و صیانت کامل از منافعشان نیز بیشتر  و ترک‌های خورده شده در سال ۱۳۹۹ بر بدنه اعتماد سهامداران با اینگونه تصمیمات درون سازمانی ترمیم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، سود سنواتی دو میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بانکی سهامداران واریز شده است، اظهار کرد: برای شروع و برای موضوعی به این بزرگی کار انجام شده قابل تقدیر است؛ هرچند به نسبت کلیه شرکت‌ها و کلیه سهامداران، مسیر باقی مانده نیز کم نیست. در صورتی که با همین سرعت و جدیت این موضوع دنبال شود خوشبینم که تا پایان سال جاری پرونده این موضوع مهم و چندین ساله با موفقیت بسته شود.

میرزایی با بیان اینکه پرداخت‌ سودهای رسوبی از طریق سامانه سجام صورت می‌گیرد ولی همه مردم حساب سجامی ندارند، پیشنهاد کرد: اولا باید توجه کنیم که همین موضوع خود مشوق سجامی ‌شدن سهامداران (عمدتا تازه وارد) می‌شود که اتفاق بسیار مثبتی است. گسترش شبکه الکترونیکی ارتباطات دوسویه بین بورس با سهامداران از کانال سجام موجب تسهیل و تقویت زیرساخت استفاده از بازار سرمایه می‌شود. به‌نظرم اطلاع‌رسانی گسترده  برای توده‌های مردمی‌ که اطلاعات کمتر یا دیرهنگام نسبت به اخبار بورسی دارند، یکی از راه حل‌های اصلی است. به اعتقاد وی گسترش احراز هویت و ثبت نام غیرحضوری و رایگان که در سال گذشته شتاب گرفت نیز یکی دیگر از راه حل‌های سجامی‌ شدن است. وضع محدودیت‌های معاملاتی به‌ویژه برای خریداران عرضه‌های اولیه و سهامداران عدالت که سجامی ‌نشده‌اند (البته  با مدیریت دوراندیشانه) می‌تواند این معما را تکمیل کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز