تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

خرید و فروش پاسپورت برای وارد کردن گوشی آیفون مسافری؟

طبق آمار گمرک واردات موبایل به رویه مسافری در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، تقریباً سه برابر شد.
کد خبر: ۴۲۴۱۶

 

به نقل از تجارت نیوز؛ این روزها تب واردات گوشی‌های مسافری بالاست. طوری‌که فقط در ۲۲ روز ابتدایی خرداد حدود ۴۰ هزار گوشی آیفون از این طریق وارد کشور شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تعیین نشود، این وضعیت ادامه یابد.


 سیاست‌های جدید دولت در رابطه با واردات موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، باعث رشد چشمگیر واردات گوشی‌های مسافری شد. با اینکه قرار بود این گوشی‌ها به ازای صادرات خشکبار وارد کشور شوند، اما عدم موفقیت صادرکنندگان، درعمل واردات این کالاها را غیرممکن کرد. بر این اساس گرچه واردات آیفون یا گوشی‌ها هم‌رده قانونی است، اما شدنی نیست.


در حالی واردات گوشی‌های مسافری بار دیگر قوت گرفت که شنیده می‌شود در بسیاری از شهرها خرید و فروش پاسپورت به منظور رجیستری بازار داغی پیدا کرده است.


رشد ۳ برابری واردات گوشی‌های مسافری


طبق آمار گمرک واردات موبایل به رویه مسافری در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، تقریباً سه برابر شد. به نظر می‌رسد قوانین جدید وارداتی باعث چنین رشد چشمگیری شد. سال گذشته که مانعی در مسیر واردات موبایل وجود نداشت، واردات مسافری گزینه آخر فعالان بازار و تجار بود.


همچنین از توقف توزیع ارز نیمایی در ایجاد چنین روندی نباید گذشت. اوایل سال جاری دولت برای بهبود منابع ارزی کشور تصمیم به توقف تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلاری گرفت.


در نهایت این تصمیم منوط به دریافت ارز صادرکنندگان خشکبار شد. اما با بسته شدن تالار دوم نیما تأمین ارز موبایل به دست‌انداز افتاد. اتفاقی که دیگر عامل رشد واردات گوشی‌های مسافری شناخته می‌شود.


میزان واردات گوشی‌های مسافری قبل از محدودیت‌های ارزی


سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از ابتدای سال تا ۲۲ خرداد، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق رویه مسافری وارد کشور شد.


محمدرضا عالیان گفت: عمدتاً این گوشی‌ها بالای ۶۰۰ دلار هستند که در آن‌ها ۹۰ هزار دستگاه گوشی آیفون دیده می‌شود. یعنی ۹۰ درصد واردات گوشی‌های مسافری به این برند تعلق دارد. با گذشت زمان میزان واردات سرعت بیشتری هم می‌گیرد. به‌عنوان مثال فقط در بازه زمانی یک تا ۲۲ خرداد، ۴۰ هزار آیفون وارد کشور شد.


گوشی‌های مسافری قاچاق هستند؟


او عدم تأمین ارز را عامل اصلی ورود گوشی موبایل از رویه مسافری اعلام کرد و افزود: طبیعتاً زمانی که گوشی همراه با رویه مسافری وارد می‌شود برخی آن را به معنای قاچاق یا سوءاستفاده از رویه مسافری در نظر می‌گیرند.


عالیان تأکید کرد: ما نیز بر این باور هستیم که بخش اعظم واردات رویه مسافری کالای قاچاقی هستند که از این طریق توانسته در شبکه کشور فعال شود.


وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلاری مقرر شد که ارز حاصل از خشکبار ارز تأمین شود. اما تأمین نشد و در واردات این گوشی‌ها اختلال وارد شد.


سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل عنوان کرد: تا قبل از محدودیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، تعداد واردات آن قابل‌توجه نبود. شاید حداکثر ۱۰ هزار موبایل ماهانه وارد کشور می‌شد.


قیمت موبایل افزایش می‌یابد؟


عالیان در رابطه با قیمت موبایل و تاثیرپذیری آن از ارز عنوان کرد: نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که موبایل چندان از قیمت ارز تأثیر نگرفت. چراکه تا پیش از این واردات موبایل با ارز نیمایی صورت می‌گرفت. ارز نیمایی در کل سال گذشته حدود هفت تا هشت درصد افزایش پیدا کرد و روی ارزش موبایل هم به همین نسبت تأثیر گذاشت.


او خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت که تلفن همراه تنها کالایی بود که افزایش قیمت نداشت. افزایش قیمت موبایل مبتنی بر دلار نیمایی بود که تغییر چندانی نداشت.


این فعال صنفی در پایان یادآور شد که تمام ذی‌نفعان دولتی تصمیم گرفتند که آرامش را به این بازار برگردانند. از همین رو امیدواریم تأثیرات این تصمیم‌گیری‌ها را تا دو هفته آینده ببینیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز