تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

ستاد مقابله با کرونا: کمتر از ۱۰ درصد مردم ماسک می‌زنند

اگر واکنش موثری صورت نگیرد، ممکن است طی هفته‌های آینده، تجربه ناگوار سال ۱۳۹۸ و سال گذشته در کشور تکرار شود.
کد خبر: ۴۲۶۸۱

ستاد مقابله با کرونا: کمتر از ۱۰ درصد مردم ماسک می‌زنند

به نقل از همشهری آنلاین؛ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان استفاده از ماسک در کشور به زیر ۱۰ درصد رسیده است گفت: اگر واکنش موثری صورت نگیرد، ممکن است طی هفته‌های آینده، تجربه ناگوار سال ۱۳۹۸ و سال گذشته در کشور تکرار شود.

طی روزهای گذشته، مسئولان از افزایش آمار بیماران سرپایی و بستری‌ مبتلا به کرونا در کشور خبر داده‌اند و تهران بین استان‌ها، بیشترین موارد فوتی هفتگی را ثبت کرده است.

در حال حاضر تعداد شهرهای آبی کاهش یافته و تعداد شهرهای زرد دچار افزایش شده و از ۹۱ به ۱۰۵ شهرستان رسیده است. البته هنوز هیچ‌یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند، اما به گفته خود مسئولان و کارشناسان، بیم آن می‌رود که نقشه کرونایی کشور دوباره مانند زمستان گذشته قرمز و نارنجی شود و آمار فوتی‌ها نیز دورقمی شود.

 

طی هفته‌های گذشته آمار فوتی‌ها چندین مرتبه به صفر رسید، اما کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند این موضوع اصلا نویدبخش نیست و نباید فریب آن را خورد و دچار عادی‌انگاری شد. چراکه آمار صفرمورد کرونا وقتی خوشحال‌کننده است که این آمار طی چند روز متوالی تکرار شود. نه این که آمار یک روز صفر باشد و روز بعد افزایش یابد و نوسان داشته باشد. ضمن اینکه کنترل کرونا به معنی کاهش موارد مبتلا و بستری‌ها است اما این موضوع در روزهای گذشته در کشورمان روند افزایشی داشته و بر اساس علم وزارت بهداشت، آمار بستری ۳ برابر شده است. به طوری که در هفته نخست تیر امسال تعداد موارد بستری با روندی صعودی به ۳۱۱ نفر رسید. درحالی که این آمار در هفته قبل ۲۴۲ نفر بود.

 

میزان استفاده از ماسک در کشور به زیر ۱۰ درصد رسید

 حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در این رابطه گفت: عادی‌انگاری‌ها و عادی‌سازی‌ها ازسوی مسئولان و رسانه‌ها باعث شده که میزان استفاده از ماسک در کشور به زیر ۱۰ درصد برسد. در حالی که هنوز کرونا تمام نشده و احتمال طغیان بیماری و افزایش موارد بستری و آمار مرگ‌ها در کشور وجود دارد و نباید این موضوع را نادیده گرفت.

سوری گفت: ما الان حتی نمی‌دانیم واریانت (سویه) غالب در کشورمان چیست. در حالی که در بعضی از کشورها گزارش داده می‌شود که واریانت غالب، BA۵ است.

وی اظهار کرد: هشدارها درباره بیماری کرونا از هفته‌ها قبل داده شده اما متاسفانه واکنشی که انتظار داشتیم، دیده نشد و عادی‌انگاری شرایط مجددا سراغ جامعه آمد. متاسفانه به دنبال کاهش مرگ‌ها و بستری‌ها طی هفته‌های گذشته، این طور القا شد که اپیدمی یا پاندمی تمام شده است. در این میان بسیاری از مردم هم این طور برداشت کردند که دیگر نیازی به رعایت پروتکل‌ها نیست. الان شما در سطح جامعه خیلی از افراد را می‌بینید که دیگر ماسک نمی‌زنند.

کاهش تعداد تست‌ها در کشور

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تاکید کرد: تا وقتی تعداد تست‌ها کم باشد، نمی‌توانیم طغیان‌های احتمالی را که در کشور پیش خواهد آمد، شناسایی کنیم. وقتی کانون طغیان‌ به خوبی و به سرعت شناسایی نشود و توسط تیم‌های واکنش سریع کنترل نشود، بیماری به سرعت در سراسر کشور گسترش می‌یابد و علاوه بر بار جانی که برای مردم خواهد داشت، هزینه‌های هنگفتی هم به جامعه تحمیل خواهد کرد. به طوری که اگر واکنش سریع و موثری صورت نگیرد، ممکن است طی هفته‌های آینده، تجربه ناگوار سال ۱۳۹۸ و سال گذشته در کشور تکرار شود.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: متاسفانه داده‌های بیماری‌ها و اپیدمی در اختیار ما نیست تا بتوانیم تحلیل‌های عمیق‌تری داشته باشیم. تحلیل‌های ما اکنون در فضایی تاریک و مبهم انجام می‌شود و طبیعتا در چنین اوضاعی احتمال خطا در تحلیل شرایط بالا می‌رود. با این اوصاف، احتمال دورقمی شدن آمار فوتی‌ها دور از ذهن نیست. در شرایط اپیدمی حتی اگر احتمال افزایش آمارها کم هم باشد، مسئولان باید این احتمال کم را هم جدی بگیرد.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این نکته که زمان پایان پاندمی کرونا اصلا معلوم نیست گفت: ما برای این که به پایان و خاموشی اپیدمی و پاندمی برسیم، باید اول بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. یعنی تمامی موارد ابتلا را رصد کنیم و ببینیم فرد از کجا و از چه کسی مبتلا شد. ما در کشورمان هنوز به مرحله کنترل هم نرسیده‌ایم. بعد باید وارد مرحله حذف (Elimination) شویم. یعنی اپیدمی در جامعه به حدی برسد که امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر به زیر یک‌نفر برسد. در مرحله سوم باید به ریشه‌کنی (Eradication) برسیم. در این مرحله باید بتوانیم صفرمورد ابتلا را در جامعه تجربه کنیم. خاموشی هم این است که دو دوره (۲۸ روز) از بیماری بگذرد و هیچ مورد جدیدی از ابتلا گزارش نشود. البته به شرطی که دست از بیماریابی برنداریم و روی هوا نگوییم که هیچ موردی گزارش نشد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز