تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

داستان Safe Search و ایران!

سجاد بنابی، کارشناس فضای مجازی و معاون سابق وزارت ارتباطات
کد خبر: ۴۳۲۳۸

داستان Safe Search و ایران!

سال ۸۸ و در دولت دهم، پس از آن‌که گوگل استفاده‌ی فراگیر از SSL را آغاز کرد، سیستم‌های پالایش دیگر قادر به حذف نتایج جستجوی گوگل نبودند.

ظاهرا در سال ۸۹، اولین بار الزامی کردن Safe Search برای پالایش نتایج جست‌وجو به کار گرفته شده است.

ظاهرا دیری نپاییده است که گوگل با اعمال محدودیت‌هایی، این قابلیت را برای کل IPهای ایران مسدود کرده و این ابزار مفید گوگل برای مدیریت خانواده‌ها و مدارس ایرانی از دست‌رس خارج شده است.

در طول دوران مسؤولیت همواره شاهد مکاتبات و یا موضوع جلسه‌هایی بودم که ضمن سرزنش وزارت ارتباطات به بی‌توجهی به محتوای مخرب گوگل، خواستار اقدام برای کنترل این آثار مخرب بودند.

فراموش نمی‌کنم در مقطعی فشارها جهت پیاده‌سازی Man in the Middle برای پالایش نتایج گوگل روز افزون بود.وزارت‌خانه جلوی این گونه اقدامات نابخردانه و ضدامنیت عمومی کاربران ایستاد. در این‌که برخی محتواهای فضای مجازی برای کودکان مضر است، حرفی نیست. اما راه‌کار آن تقویت دانش خانواده‌ها برای نظارت و نیز ترویج استفاده‌ی صحیح از امکانات سرویس دهنده‌های بین‌المللی در بین مردم است.

به این توجه شود که اگر مجددن این ابزار توسط گوگل برای مدارس ایران محدود شود، نتیجه آن است که ما برخی ابزارهای سالم‌سازی را به دست خودمان از دست‌رس مردم خارج کرده‌ایم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز