تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

سی ان جی گران نمی‌شود

خودروسازان نیز در سال‌های گذشته در تولید خودروهای دو گانه سوز کوتاهی داشتند.
کد خبر: ۴۳۴۷۲

سی ان جی گران نمی‌شود

به نقل از ایرنا؛ آن‌گونه که اعضای انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام کرده‌اند، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سی ان جی باعث افزایش قیمت این سوخت برای مصرف‌کننده‌ها نمی‌شود و دولت این مابه‌التفاوت را پرداخت خواهد کرد.

محسن جوهری، عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سوخت سی ان جی از لحاظ استراتژیک برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: ایران با توجه به اینکه ۱۸ درصد از ذخایر گازی اثبات شده دنیا و شبکه گسترده گاز را دارد، استفاده از سی ان جی برای کشور یک مزیت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس افزایش سهم سی ان جی را مصوب کرده، اما اقدامات دولت قبل نتوانست مصرف این سوخت را افزایش دهد.

جوهری با اشاره به مشکلات در بخش تقاضای سی ان جی گفت: مالک خودروی ۲ گانه سوز با محدودیت فضای صندوق عقب، وزن خودرو و راندمان و نگهداری خودرو مواجه هستند.

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: با توجه به این مشکلات، جذابیت قیمتی باید به نحوی باشد که مردم از سی ان جی به جای بنزین استفاده کنند در حالی که اکنون نیمی از این ظرفیت خالی است.

وی با بیان اینکه در بخش تقاضا سیاست‌گذاری خوبی توسط دولت انجام نشده است، ادامه داد: به جز اوایل دهه ۸۰، در سایر مواقع حمایتی از مالکان گازسوز نشد و تعداد خودروهای گازسوز در کشور ثابت باشد.

جوهری تاکید کرد: خودروسازان نیز در سال‌های گذشته در تولید خودروهای دو گانه سوز کوتاهی داشتند. در آخرین قرارداد ایران خودرو و وزارت نفت تولید ۴۵ هزار خودروی دو گانه سوز به امضا رسید، اما در طرح‌های ایران خودرو فروش خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد.

به گفته عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور، ممنوعیت واردات خودروهای دوگانه‌سوز خارجی نیز در سال‌های اخیر وجود داشته است.

وی عدم ساماندهی خودروهای دوگانه‌سوز در کشور مشکل دیگری دانست و اضافه کرد: خودروهای دوگانه‌سوز ۲ نوع است که شامل کارخانه‌ای و کارگاهی است، اما در دو دهه گذشته بازرسی دوره‌ای انجام نشده و اکنون این حوادث بیشتر شده است.

جوهری ادامه داد: یکی از راهکارها هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی بود و اگرچه مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته اما این کار انجام نشده است. هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی باید تا پایان سال ۹۸ انجام می‌شد، اما متأسفانه چون اهداف دیگری به این طرح اضافه شد، طرح به نتیجه نرسید.

کاهش خطر واردات بنزین با افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: اولویت اصلی که ارتقا ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز است که فراموش شده و در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت طرح اجرایی شود.

وی تاکید کرد: جمع‌آوری دوربین‌های پلاک خوان اشتباه بود، زیرا می‌توانست خودروهای قدیمی را شناسایی کرده به مراکز فنی ارجاع دهد و ارتقای کیفیت خودرو را به دنبال داشته باشد. 

جوهری با بیان اینکه مصرف سی‌ان‌جی تنها ۳ درصد مصرف کشور است، گفت: سبد سوخت در کشور متنوع است و می‌توان در زمستان عرضه سی‌ان‌جی را محدود کرد.

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: با افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت و با توجه به افزایش مصرف بنزین، می‌توان از واردات بنزین جلوگیری کرد.

جایگاه‌های سی‌ان‌جی با ۴۴ درصد ظرفیت کار می‌کنند

احسان جان محمدی، عضو دیگر انجمن صنفی سی ان جی کشور با تاکید بر اینکه در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است، گفت: روزانه می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: سی ان جی پر سودترین سرمایه گذاری صنعت در کشور بوده است.

جان محمدی ادامه داد: با توجه به حق‌العمل جایگاه‌های سی ان جی، ۶ سال است که افزایش این حق‌العمل به میزان بررسی‌ها نیست و باعث ایجاد زیان انباشته در جایگاه‌های سی ان جی شده است.

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: در ۳ سال گذشته کارگروهی باید هزینه جایگاه‌ها را ارزیابی کرده و حق‌العمل را تعیین کنند. اولین بار در سال ۹۹ اتفاق افتاد و ۸۰ درصد از حق‌العمل مصوب پرداخت شد.

وی گفت: سال گذشته نیز تنها ۲۵ درصد افزایش اتفاق افتاد. امسال نیز پیشنهاد برای افزایش ۱۰۰ درصدی حق‌العمل جایگاه‌ها مطرح شده بود که افزایش ۴۵ درصدی انجام شد.

به گفته جان محمدی این افزایش برای جایگاه‌های سی ان جی و بنزین خواهد بود.

عضو دیگر انجمن صنفی سی ان جی کشور با تاکید بر زیان انباشته جایگاه‌های سی ان جی گفت: این افزایش حق‌العمل قرار نیست توسط مصرف‌کننده‌ها پرداخت شود و از محل بودجه دولت تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف سی ان جی در کشور در سال گذشته به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز رسید، افزود: امسال این میزان کاهش داشته و به حدود ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز