تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲

کاخ سفید: توان پهپادی ایران را با چشم خود دیده‌ایم

مشکلات برای امنیت دریانوردی در خلیج [فارس] حل نمی‌شود. بنابراین باید همچنان بر تمام این مسائل متمرکز باشیم و به همین دلیل سفر رئیس جمهور [آمریکا] بسیار مهم بود.
کد خبر: ۴۳۴۷۴

کاخ سفید: توان پهپادی ایران را با چشم خود دیده‌ایم

به نقل از فارس؛ «جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات راهبردی با ابراز نگرانی درباره توان پهپادی ایران گفت، آمریکا آن را در حملات به مواضعش در غرب آسیا به چشم دیده است.

کربی در نشست خبری بامداد چهارشنبه مدعی شد آمریکا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک خود را در نظر دارد.

این مقام کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره پاسخ آمریکا به چنین اقدامی از سوی روسیه گفت، احتمالاً تحریم‌های بیشتری اعمال خواهند شد تا از این طریق قدرت تداوم جنگ از سوی مسکو کاهش یابد.

وی همچنین به سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران واکنش نشان داد.

این مقام آمریکایی درباره سفر پوتین به ایران، بدون اشاره به سوابق همکاری‌های تهران و مسکو مدعی شد، این سفر نشان‌دهنده نیاز روسیه به ایران است زیرا سرعت حمله به اوکراین بسیار بالا است و قرار نیست متوقف شود.

او با این حال اذعان کرد هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد.

کربی گفت: «ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. به همین دلیل چنین قراردادی را از نزدیک دنبال کرده و آن را جدی می‌گیریم».

کربی درباره دیدار پوتین و اردوغان در تهران گفت، اطلاعاتی از موارد مورد بحث ندارد اما ابراز امیدواری کرد که مذاکرات روسیه، اوکراین و ترکیه برای آزادسازی غلات از طریق دریای سیاه نتیجه بخش باشند.

او درباره اضافه شدن دو کشتی جنگی آمریکایی به ناوگان دریای مدیترانه گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن پیش‌تر هم گفته است که اکنون اوضاع امنیتی اروپا تغییر کرده است. چرخش نیروهای زمینی در جناح شرقی ناتو نیز سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد».

هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و سوال خبرنگار «فاکس نیوز» درباره اظهارات اخیر «وندی شرمن» مدعی شد: «دولت آمریکا بازگشت به برجام را به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای می‌داند. هدف این است».

کربی با تکرار ادعاهای واشنگتن برای انداختن توپ در زمین ایران افزود: «توافق روی میز است و ایران باید اکنون تصمیم بگیرد که آن را قبول کند. اگر این اتفاق رخ دهد، بله بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شوند و به وضع قبل از خروج دولت قبلی از توافق برمی‌گردد. اما هدف اصلی مشخص است».

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز درباره تأثیر بازگشت به برجام بر کاهش بهای سوخت در آمریکا گفت: «ببینید، مشخصاً منافع بالقوه موازی نیز ما خواهیم داشت».

او در ادامه و در تلاش برای تأکید بر اینکه دولت فعلی هم مانند دولت سابق جمهوری‌خواه مواضع تندی در برابر ایران دارد گفت: «وقتی که آن‌ها (ایران) چرخش سانتریفیوژهای خود را متوقف کنند و به پایبندی برگردند و به شدیدترین و سخت‌ترین نظارت در مقایسه با در هر توافقی که تا به حال در این زمینه صورت گرفته برگردند، مشمول برداشته شدن تحریم‌ها می‌شوند و فضای تنفس اقتصادی پیدا می‌کنند و کارهایی در بازار نفت انجام دهند».

کربی در پاسخ به سوال این خبرنگار درباره اظهارات «کمال خرازی» درخصوص توان ایران برای دستیابی به اورانیوم نود درصدی گفت: «به خاطر همین است که رئیس جمهور بایدن بر بازگشت به توافق اصرار داشت و اکنون به توافق نزدیک هستیم».

این مقام کاخ سفید با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: «البته این اقدام همه مشکلات را حل نخواهد کرد. اگر آن‌ها به پایبندی برگشته و نظارت‌ها را بپذیرند مشکلات مبرم‌تر حل می‌شود ولی لزوماً مشکل توسعه موشک‌های بالستیک که مدام در حال تقویت هستند و حمایت آن‌ها از شبکه‌های تروریستی حل نخواهد شد. مشکلات برای امنیت دریانوردی در خلیج [فارس] حل نمی‌شود. بنابراین باید همچنان بر تمام این مسائل متمرکز باشیم و به همین دلیل سفر رئیس جمهور [آمریکا] بسیار مهم بود».

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز