تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

گروسی: ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

ارزیابی فنی ما این است که توضیحات ارائه شده از سوی ایران تاکنون ناکافی و در برخی موارد از نظر فنی معتبر نبوده است.
کد خبر: ۴۳۵۳۷

گروسی: ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که افزایش غنی سازی اورانیوم ایران به معنای ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کنفرانسی خبری با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، به بازگرداندن فوری مکانیسم‌های نظارتی بر فعالیت‌های اتمی ایران تاکید کرد. همچنین از اینکه برنامه هسته‌ای ایران با سرعت در حال پیشرفت است و آژانس نظارت کمی بر این فعالیت‌ها دارد، ابراز نگرانی کرد.

گروسی در سوال خبرنگاری درباره افزایش درصد غنی سازی اورانیوم در ایرن، اظهار داشت: «پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق برجام، ایران به تدریج غنی سازی اورانیوم را افزایش داد و آنچه ما اکنون داریم، یک برنامه هسته‌ای بسیار پیشرفته هم از لحاظ کمی و هم کیفی است. اما این به معنای این نیست که ایران در حال سلاح هسته‌ای است.»

او همچنین با تکرار ادعای کشف اورانیوم در سه منطقه اعلام نشده در ایران، مدعی شد: «ارزیابی فنی ما این است که توضیحات ارائه شده از سوی ایران تاکنون ناکافی و در برخی موارد از نظر فنی معتبر نبوده است.»

این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته قطعنامه‌ای ضد ایرانی را با ۳۰ رای موافق تصویب کرد. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با تصویب این قطعنامه از ایران به ادعای ناتوانی در توضیح برای ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده انتقاد کرد. این قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع تصویب شد. دو کشوری که با این قطعنامه مخالفت کردند روسیه و چین بودند.

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را شدیدا محکوم و اعلام کرد که ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد و گفت که ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

پیش از این نیز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داده بود. بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز