تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

اخرین جزییات قیمت نفت

بهای معاملات نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر احتمال افزایش نرخهای بهره که ممکن است باعث وقوع رکود و افت تقاضا برای سوخت شود.
کد خبر: ۴۳۵۵۶

اخرین جزییات قیمت نفت

به نقل از ایسنا، قیمت نفت آمریکا پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای تسهیل تحریمها علیه شرکتهای نفتی دولتی روسیه، در معاملات پرنوسان روز جمعه برای نخستین بار از آوریل، به پایین ۹۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۶۵ سنت معادل ۱.۷ درصد کاهش، در ۹۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت برنت با ۶۶ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، در ۱۰۳ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

وست تگزاس اینترمدیت برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد. این شاخص پس از انتشار آماری که نشان داد تقاضا برای بنزین در آمریکا در اوج فصل رانندگی تابستانی، حدود هشت درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت کرده است، در دو روز معامله گذشته نزولی شده بود. اما سیگنال‌های تقاضای قوی در آسیا، از قیمت نفت برنت پشتیبانی کرد و این شاخص برای نخستین بار در شش هفته گذشته، رشد هفتگی به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر احتمال افزایش نرخهای بهره که ممکن است باعث وقوع رکود و افت تقاضا برای سوخت شود و محدود شدن عرضه در بازار جهانی به دلیل تحریمها علیه روسیه، نوسان شدیدی پیدا کرده‌اند.

تحت تغییراتی که در تحریمهای توافق شده علیه اتحادیه اروپا صورت گرفته است، شرکتهای دولتی روس‌نفت و گازپروم می توانند به کشورهای ثالث نفت صادر کنند تا ریسکهای متوجه امنیت انرژی جهانی محدود شود. به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، این خبر در کوتاه مدت، خبر منفی بوده و نفت را با ریزش روبرو می کند.

تصمیم اتحادیه اروپا پس از آن اعلام شد که الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد روسیه به کشورهایی که تصمیم بگیرند سقفی روی قیمت نفت این کشور اعمال کنند، نفت عرضه نخواهد کرد و نفت خود را به کشورهایی خواهد داد که آماده همکاری با روسیه هستند.

دنیس کیسلر، نایب رئیس معاملات در شرکت "بی او کی فایننشیال" در این باره گفت: این انتظار وجود دارد که آمریکا و اتحادیه اروپا سقف قیمت روی نفت روسیه را تا پایان امسال اجرایی خواهند کرد. تجارب گذشته نشان می دهد که سقف قیمت اعمال شده از سوی دولت روی کالاها، معمولا عمر کوتاهی دارد و مدت کوتاهی پس از آن به قیمتهای غیرمنطقی منتهی می‌شود.

با این حال نگرانیها از تاثیر افزایش نرخهای بهره بر تقاضا برای سوخت و ازسرگیری تولید نفت لیبی، مانع افزایش بیشتر قیمتها شد.

وزارت نفت لیبی اعلام کرد تولید نفت لیبی بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز است و تا ماه آینده به ۱.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

یک مدیر شرکت نفت بصره اعلام کرد اگر از عراق خواسته شود، این شرکت ظرفیت افزایش تولید نفت به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز را در سال میلادی جاری دارد.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته تغییری نداشت و ۵۹۹ حلقه بود.

با اقدام بانکهای مرکزی برای معکوس کردن سیاست پولی آسانی که در دوران پاندمی کووید برای تحریک رشد اقتصادی به اجرا گذاشته بودند، اقتصاد جهانی به سمت کندی قابل توجهی پیش می رود. حرکت اخیر قیمتهای نفت و معاملات نرخ بهره، انتظار برای رکود در سیکل تجارت را نشان می دهد که باعث می شود مصرف نفت پیش از پایان سال و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

سرمایه‌گذاران به نظاره تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخهای بهره نشسته‌اند. مقامات بانک مرکزی آمریکا خاطرنشان کرده‌اند که بانک مرکزی احتمالا در نشست روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئیه، نرخهای بهره را به میزان ۷۵ واحد افزایش می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، تقاضا برای سوخت در هند قوی مانده و نرخ پالایش بالاتر از دوران پیش از پاندمی است. چین هم تلاشهای جدی برای تحکیم احیای اقتصادی خود در سه ماهه سوم انجام داده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : قیمت نفت جهان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز