تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱

وارث بانوان مجردی که فوت می‌کنند چه کسانی هستند؟

در قواعد ارث، هرگاه در طبقه یا درجه بالاتر شخصی در قید حیات باشد، اشخاص طبقات یا درجات پایین تر از ارث محروم می شوند.
کد خبر: ۴۳۵۵۷

وارث بانوان مجردی که فوت می‌کنند چه کسانی هستند؟

به نقل از ایسنا، یک وکیل پایه یک دادگستری درخصوص نحوه تقسیم دارایی‌های بر جای مانده از متوفی بین وراث، نکات قابل توجه‌ای را بیان کرد.

دکتر محمدکاظم خانجانی دکترای حقوق خصوصی و عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی ایسنا با اشاره به اینکه همسر یا فرزند از جمله وراث بشمار می آیند، گفت: این اشخاص گاهی در عرف وراث منحصر تلقی می شوند و فقدان آنها برای متوفی موجب بروز سوالاتی درخصوص ارث می شود.
وی افزود: اگر یک خانم مجرد فوت کند و فرزندی نداشته باشد بنابراین تنها وارث وی از طبقه اول، پدر یا مادرش می باشند، که به تنهایی تمام و در صورت در قید حیات بودن هر دو والدین، مادر (یک سوم) و پدر (دو سوم) اموال متوفی را به ارث می برند.

به گفته عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان، اگر مادر و پدر وی فوت شده و حضور نداشته باشند، دارایی ها به طبقه دوم، یعنی اجداد (پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها) و همچنین خواهر و برادران و یا خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها می رسد.

خانجانی تاکید کرد: در قواعد ارث، هرگاه در طبقه یا درجه بالاتر شخصی در قید حیات باشد، اشخاص طبقات یا درجات پایین تر از ارث محروم می شوند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر متوفی در طبقات اول و دوم جدول ارث، وارثی نداشته باشد بنابراین وارث طبقه سوم را مورد بررسی قرار می دهیم، افزود: وارثین در طبقه سوم شامل عموها، عمه ها، خاله ها و دایی ها متوفی هستند و درصورت عدم زنده بودن این افراد، برای تقسیم ماترک، درجات بعدی جدول ارث مدنظر قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر متوفی، هیچ گونه وارثی از طبقات ارث را نداشته باشد تکلیف ماترک (اموال و دارایی ها) چه خواهد بود؟، گفت: شرعا وقانونا، ارث بدون وارث برای بیت المال اتخاذ می شود، بنابراین ارث بجای مانده از متوفی که بدون وارث بوده است، برای بیت المال خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز