تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
ادعای وزارت خارجه آمریکا:

اگر ایرانی‌ها توافق را بخواهند، روی میز است

این کار نفت آنها را به بازار باز می‌گرداند، آنها را از برخی تحریم‌های اعمال شده رهایی می‌بخشد. اما ایرانی‌ها تا کنون این مسیر را انتخاب نکرده‌اند.
کد خبر: ۴۳۵۶۶

اگر ایرانی‌ها توافق را بخواهند، روی میز است
به نقل از ایسنا، یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد: اگر ایران بخواهد توافق روی میز قرار دارد.

 ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز جمعه در اظهاراتی تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و تهران را مسئول نتیجه مذاکرات احیای برجام بداند.

بنابر گزارش یاهو نیوز، نولاند طی سخنان خود در نشست امنیتی آسپن مدعی شد که توافق با ایران روی میز قرار دارد.

وی در ادامه ادعا کرد: اگر ایرانی‌ها توافق را بخواهند، روی میز است اما آنها تاکنون تصمیمی برای آن نگرفته‌اند.

نولاند همچنین گفت: این کار نفت آنها را به بازار باز می‌گرداند، آنها را از برخی تحریم‌های اعمال شده رهایی می‌بخشد. اما ایرانی‌ها تا کنون این مسیر را انتخاب نکرده‌اند.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در روند مذاکرات احیای برجام و زیاده‌خواهی‌های این کشور که سبب شده است حصول توافق را به تعویق بیندازد، افزود: اگر ایران این توافق را نپذیرد، ما فشار را افزایش خواهیم داد.

 ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری روز جمعه خود همین ادعاها را تکرار کرد و مدعی شد، این ایران است که تاکنون تصمیمات سیاسی لازم برای بازگشت دوجانبه به پایبندی‌های برجامی را نگرفته است.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین مدعی شد: حقیقت این است که ماه‌هاست توافقی روی میز قرار دارد. ما به دیپلماسی غیرمستقیم با ایران ادامه داده‌ایم اما ایران حداقل تا این زمان نشانه‌ای از تلاش برای دستیابی به آن توافق نشان نداده است.

آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل باقیمانده درخصوص احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه، پایتخت قطر انجام شد اما این مذاکرات نیز یه دلیل نبود اراده سیاسی کافی در میان مقامات آمریکایی برای حصول توافق، نتیجه ملموسی به دنبال نداشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از انجام این گفت‌وگوها در قطر بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای طرف آمریکایی، ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم که این کشور می‌بایست هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را بردارد. ما در رایزنی‌های اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های مرتبط با هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز