تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
معاون وزیر نفت:

توقف صادرات بنزین به‌دلیل تمرکز بر تامین نیاز داخلی

 افزایش میزان مصرف داخلی بنزین این احتمال را تقویت می‌کند که در آینده نزدیک ایران دوباره ناگزیر به واردات این فرآورده نفتی خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۵۷۷

توقف صادرات بنزین به‌دلیل تمرکز بر تامین نیاز داخلی

به نقل از همشهری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از توقف صادرات بنزین به‌دلیل تمرکز بر تامین نیاز داخلی و ذخیره‌سازی خبر داد. جلیل سالاری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول سال، صادرات داشتیم، اکنون بیشتر به دنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم، اما در همین هفته گازوئیل و بعضی از فرآورده‌ها را صادر کرده‌ایم.

سالاری در پاسخ به سؤالی که آیا احتمال دارد که ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل شود، گفت: اکنون فصل مسافرت است و حجم حمل‌ونقل و میزان مصرف بالا است، بنابراین باید مدیریت کنیم تا این فصل را پشت سر بگذاریم.

او با بیان اینکه بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی تولید نمی‌شود، اعلام کرد: اکنون در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس 100میلیون لیتر در روز فرآورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌کنیم. این مجموعه باید به سمت شمال کشور منتقل شود؛ چون قطب مصرف تهران و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است. این مقام نفتی در عین حال درباره سوخت نیروگاه‌ها اعلام کرد: امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع مصرف کردند، به‌طوری که 2میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد که دلیل آن گرم بودن هوا و در نتیجه آن مصرف برق بالا بوده که ما توامان توانستیم سوخت را در نیروگاه‌ها هم تامین کنیم و در 3 ماهه امسال صددرصد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

 افزایش میزان مصرف داخلی بنزین این احتمال را تقویت می‌کند که در آینده نزدیک ایران دوباره ناگزیر به واردات این فرآورده نفتی خواهد شد. معاون وزیر نفت، در عین حال کاهش میزان تولید بنزین به 80میلیون لیتر در روز را رد کرد و افزود: این خبر صحت ندارد اما در مقاطعی از سال بسته به وضعیت نوسازی پالایشگاه‌ها میزان تولید روزانه بنزین بین 94 تا 104میلیون لیتر نوسان داشته است.

گزارش‌های آماری پراکنده نشان می‌دهد که مصرف بنزین در کشور از روزهای پایانی سال۱۴۰۰ به یکباره اوج گرفت و به ۱۳۱میلیون لیتر نیز در برخی از روزها رسید و با آغاز نوروز نیز این روند مصرفی همچنان افزایشی بود تا جایی که با کمک مخازن استراتژیک بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش توانست روزهای پر مصرف ابتدایی سال‌جاری را پشت سر بگذارد.

گفته می‌شود با گذشت یک ماه از تابستان امسال، میزان مصرف روزانه بنزین به 120میلیون لیتر رسیده که با این حساب کشور با کسری این فرآورده نفتی به‌صورت موقت مواجه شده و به همین دلیل در نخستین اقدام وزارت نفت صادرات بنزین را به صفر رسانده است. در تازه‌ترین تصمیم مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش صادرات بنزین را توقف کرده‌اند تا حجم ذخایر استراتژیک بنزین بهبود پیدا کند.

البته این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید: رشد مصرف ناشی از آغاز فصل مسافرت است و سیاست این شرکت مدیریت مصرف برای پشت سرگذاشتن تابستان است. او با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی نیز از مواردی است که باید مدیریت شود که ما مسیر قاچاق سوخت را نیز نداشته باشیم، اعلام کرد: انتظار می‌رود با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده حجم نقل و انتقال مدیریت شود و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم، زیرا تکلیف ما تامین سوخت مجموعه حمل‌ونقل و نیروگاهی است. سالاری با بیان اینکه در حوزه برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها علاقه‌مند هستند که بیشتر تولید بنزین داشته باشند، به‌دلیل اینکه ارزش افزوده بالاتری دارد و عرضه‌های صادراتی دارند، به همین دلیل محصولاتی تولید می‌کنند که دارای استاندارد است؛ ممکن است به‌دلیل ارزش افزوده بالا محصولاتی را نیز صادر کنند، تأکید کرد: در حوزه پالایشگاه‌ها طبق برنامه تولیدی که ارائه کردیم تولید با عملکرد تطبیق داده می‌شود.

انتقاد از خودروسازان

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره هدررفت سوخت گفت: موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور ۲۵ تا ۲۶میلیون دستگاه است؛ اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم، ۵۰درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد. سالاری با بیان اینکه اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد، درحالی‌که انرژی ارزان نباید زمینه ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم، گفت: خودروسازها باید مکلف شوند که استانداردها را رعایت کنند، در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم؛ برای ساخت پالایشگاه باید ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد، درحالی‌که با ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : وزیر نفت بنزین
ارسال نظر

آخرین اخبار روز