تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

درخواست روسیه برای تشکیل دادگاه بین‌المللی با حمایت ایران برای محاکمه متهمان اوکراینی شد

از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه گزارش‌هایی از سوءرفتار اوکراینی‌ها با زندانیان روس ثبت شده است.
کد خبر: ۴۳۶۷۳

درخواست روسیه برای تشکیل دادگاه بین‌المللی با حمایت ایران برای محاکمه متهمان اوکراینی شد

به نقل از ایسنا، رئیس کمیته تحقیقات روسیه گفت که مسکو ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به "جنایت علیه بشریت" متهم کرده و پیشنهاد تشکیل یک دادگاه بین‌المللی را با حمایت کشورهایی از جمله بولیوی، ایران و سوریه برای محاکمه آنها داده است.

 روزنامه «روسیسکایا گازتا» دولت روسیه امروز (دوشنبه) به نقل از «الکساندر باستریکین» رئیس این کمیته گزارش داد که اقدامات بیش از ۲۲۰ تن شامل نمایندگان فرماندهی عالی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین فرماندهان یگان‌های نظامی که "جمعیت غیرنظامیان را بمباران می‌کنند"، بررسی شده است.

او گفت که اوکراینی‌ها در "جنایت علیه صلح و امنیت بشریت که هیچ محدودیتی ندارند" دست داشتند.

باستریکین که کمیته او جنایات مهم را بررسی می‌کند، گفت که ۹۲ فرمانده و زیردستان آنها متهم شده‌اند و ۹۶ تن از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز قادر به صورت مستقل قادر به تایید ادعاهای این کمیته نیست. مقام‌های اوکراینی هم در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند.

ایالات متحده و بیش از ۴۰ کشور دیگر در اوایل همین این ماه توافق کردند تا تحقیقات در مورد جرایم مشکوک به جنایات جنگی در اوکراین را هماهنگ کنند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه گزارش‌هایی از سوءرفتار اوکراینی‌ها با زندانیان روس ثبت شده است.

همچنین از باستریکین درباره تحقیقات کمیته او درباره اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در دونتسک و لوهانسک و اینکه این تحقیقات زیر نظر سازمان ملل صورت خواهد گرفت یا خیر سوال پرسیده شد.

او گفت با توجه به اینکه "غرب به صورت جمعی" آشکارا از اوکراین حمایت می‌کند، کار با شرکای روسیه در کشورهای مستقل همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی، گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای مناسب‌تر است. به گفته این مقام روس، مشارکت کشورهایی که موضع "مستقلی" در قبال اوکراین دارند، به ویژه سوریه، ایران و بولیوی "مناسب و مقتضی" است.

باستریکین گفت که ۱۳۰۰ تحقیقات جنایی علیه اعضای ارتش، رهبری سیاسی، انجمن‌های ملی‌گرای رادیکال و تشکل‌های مسلح اوکراین آغاز شده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ تن پاسخگو شده‌اند.

اهداف این تحقیقات شامل کارمندان وزارت بهداشت هم اوکراین می‌شود که به گفته او، به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی متهم هستند. او مدرکی در تایید گفته خود ارائه نکرد. این تحقیقات همچنین شامل شهروندان انگلیس، ایالات متحده، کانادا، هلند و گرجستان می‌شود.

او گفت که هشت پرونده جنایی هم در مورد حمله به سفارتخانه‌های روسیه یا سایر نمایندگی‌های روسیه در هلند، ایرلند، لیتوانی، جمهوری چک، لهستان، رومانی و فرانسه تشکیل شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز