تهران ۱۰.۹۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

معاون علوم پزشکی گیلان: داشتن دو فرزند لازم است؛ تک فرزندان برای جامعه مفید نیستند

کشورهای همسایه جمعیت جوان دارند و اگر جوانی جمعیت در کشور ما رخ ندهد و به سمت سالمندی برویم، با مشکلات امنیتی مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۴۳۶۸۳

معاون علوم پزشکی گیلان: داشتن دو فرزند لازم است؛ تک فرزندان برای جامعه مفید نیستند

به نقل از ایسنا؛ معاون علوم پزشکی گیلان گفت: خطر کاهش جمعیت از کرونا بیشتر است، زیرا مردم خطر کرونا را احساس کردند و مرگ و میرها را دیدند، اما خطر پیری جمعیت را حس نمی کنند و اگر این خطر را احساس نکنند، همکاری نخواهند کرد.

سماعیل نورصالحی در جمع خبرنگاران، با اشاره به نقش مسائل فرهنگی و اقتصادی در فرزندآوری، اظهار کرد: متاسفانه نه تنها رشد جمعیت در استان گیلان کم شده، بلکه پدیده تک فرزندی نیز شایع است و فقط به خاطر مسائل مادی نیست.

وی با بیان اینکه تک فرزندی مانع تربیت نسلی پویا، فعال، کارآمد و دارای اعتماد به نفس است، افزود: تک فرزندان از رشد اجتماعی مطلوبی برخوردار نیستند و کارایی لازم را در جامعه ندارند، زیرا همیشه وابسته هستند و نه تنها برای جامعه مفید نیستند، بلکه نمی توانند مشکلات خودشان را حل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حداقل دو فرزند را لازمه داشتن نسل پویا و توانا دانست و گفت: تک فرزندی بد است و والدین در ۴۵ تا ۵۰ سالگی به واسطه ازدواج فرزند تنها می شوند و فرزند دیگری ندارند لذا باید برای مقابله با تک فرزندی به جامعه آگاهی دهیم.

وی با اشاره به انتشار مقالات علمی متعدد درباره معضلات فردی و اجتماعی تک فرزندی، خاطرنشان کرد: برای جوانی جمعیت مقدمات و امکانات لازم است که باید توسط دولت فراهم شود، اما باید مطالبه گری جامعه را از دستگاه ها در این حوزه بالا ببریم تا قوانین اجرایی شود.

نورصالحی، ۱۵ درصد جمعیت گیلان را سالمند دانست که بالاتر از میانگین کشور است و اضافه کرد: شاهد افزایش میانگین سن مادران در تولد فرزند اول هستیم که همین مسئله به تک فرزندی و در نهایت کاهش جمعیت منجر می شود.

وی همچنین خواستار مشارکت رسانه ها در حوزه تبیین مزایای زایمان طبیعی و معایب زایمان سزارین شد و گفت: مادران باردار باید زایمان های طبیعی بدون درد را طلب کنند، زیرا به خاطر ترس از زایمان طبیعی به طرف سزارین می روند.

معاون علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعال شدن نظام ارجاع بیمار در استان، بیان کرد: در حال حاضر مادران باردار، بیماران سرطانی و کودکان زیر پنج سال مشمول نظام ارجاع هستند.

وی مسئله جمعیت را یک مسئله حیاتی برای گیلان و کشور دانست و افزود: کشورهای اروپایی هم با کاهش جمعیت مواجه شدند، اما آنها یک پروسه ۳۰۰ ساله را طی کردند و لذا از زیرساخت های اقتصادی برخوردار بودند، اما این اتفاق در کشور ما در یک پروسه ۳۰ ساله رخ داده و هنوز مشکلات اقتصادی گریبان گیر خانواده هاست.

نورصالحی با بیان اینکه ۱۰ سال آینده تنها فرصت ما برای ساماندهی جمعیت استان است، تصریح کرد: اگر تک فرزندی ها تبدیل به دو فرزندی شود می توانیم به جوانی جمعیت و تامین نسل آینده استان امیدوار باشیم، اما اگر این فرصت از دست برود، دیگر گیلان و گیلانی نخواهیم داشت.

معاون علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشکلات و معضلات مهاجرپذیری خارج از استانی و خارج از کشوری، اضافه کرد: خطر کاهش جمعیت از کرونا بیشتر است، زیرا مردم خطر کرونا را احساس کردند و مرگ و میرها را دیدند، اما خطر پیری جمعیت را حس نمی کنند و اگر این خطر را احساس نکنند، همکاری نخواهند کرد لذا مردم باید بدانند که هم خودشان و هم نسلشان و هم استانشان و هم کشورشان در معرض خطر است و باید جمعیت را افزایش دهند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت حس ملی گرایی و وطن پرستی توسط رسانه ها برای افزایش جمعیت، یادآور شد: کشورهای همسایه جمعیت جوان دارند و اگر جوانی جمعیت در کشور ما رخ ندهد و به سمت سالمندی برویم، با مشکلات امنیتی مواجه خواهیم شد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز