تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
وزیر کشور:

قدرت فرهنگ یکی از مولفه های امنیت ملی است

​اجلاس دهم رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله و با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۳۷۰۵

قدرت فرهنگ یکی از مولفه های امنیت ملی است

به نقل از ایسنا، وزیر کشور، قدرت فرهنگی را یکی از مولفه های امنیت ملی برشمرد و گفت: رایزنان فرهنگی با افشای روایت‌های دروغین و تلاش برای تبیین واقعیت‌های موجود، چهره واقعی غرب را به جهانیان نشان دهند.

 احمد وحیدی در سومین روز از دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور با اشاره به رسالت سنگین سربازان فرهنگی نظام در حوزه بین‌المللی، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: ابتدا لازم می‌دانم از نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت‌الله تسخیری یاد کنم که همواره دغدغه توسعه فرهنگی را داشتند و در اواخر عمر با وجود کسالت هرگز از ماموریت و مسئولیت خود غافل نبودند.

وزیر کشور ادامه داد: نخستین بحث در راستای گسترش علوم و معارف اسلامی به جهانیان و تبیین جایگاه و تشریح مواضع انقلاب اسلامی و در مسیر بسط مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه، ترسیم جایگاه رایزنان فرهنگی در ابعاد مختلف آن است. چارچوب‌هایی که اگر مورد تحلیل درست واقع شوند قدرت ملی را تبیین خواهند کرد.

وحیدی ادامه داد: یکی از ابعاد سنجش قدرت ملی، تحلیل قدرت فرهنگی هر کشوری است که درجه دقیق میزان احصاء این توانمندی، رصد آماری مولفه‌های نفوذ فرهنگی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر وقتی ما قادر باشیم در سطح منطقه مورد نظر یا در نگاه کلی در گستره جهانی مخاطبان خودمان را فارغ از طبقه‌بندی‌های اجتماعی و در قبال یک شبهه یا مسئله به اقناع و اجماع برسانیم و به اصطلاح، افکار عمومی را به داده‌های آماری و تحلیلی ارایه شده‌مان جلب کنیم؛ آن‌جاست که می‌توان از نفود و قدرت فرهنگی صحبت به میان آورد.

وی با بیان این که ارتقای قدرت فرهنگی به بازیگران فعال و وجود یک طرح ساختارمند نیاز دارد، گفت: در شرایط فعلی رصد و بازنگری فعال هر رایزن بر کسی پوشیده نیست اما شایسته است نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بجای حضور انفعالی در محل ماموریت و اثرپذیری از شرایط منطقه و کشور میزبان، به اثرگذاری در تحولات روی آورد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تقویت تعاملات رایزنی‌ها و وابستگی‌های فرهنگی با کشورهای همسو ادامه داد: این یک اصل شناخته شده است که به میزان افزایش قدرت فرهنگی، امنیت ملی ما افزایش خواهد یافت. مولفه‌های فرهنگ و امنیت دو روی یک سکه هستند و رایزنان معزز فرهنگی در این حوزه عاملان تضمین این قدرت یا همان امنیت مورد نیاز به حساب می‌آیند.

وحیدی فراهم کردن جنبه‌های تقریب بین مذاهب و توجه حداکثری به مسئله وحدت اسلامی را از رایزنان فرهنگی مطالبه کرد و گفت: کافی است امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در بین ملت‌های دیگری چون نیجریه مشاهده کنید.

وی، شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را نقطه عطف فرهنگی برشمرد که همبستگی بیشتری را در جبهه مقاومت رقم زد و افزود: تصاویر پیش‌بینی ناشدنی و متعددی در قاب رسانه‌های جهان از شیوه تشییع پیکر این شهید عزیز، ثبت و ضبط شد.

وزیر کشور یادآور شد: سرود «سلام فرمانده» که اعجاب بیگانگان را دربر داشته است، چطور و با چه گرایش و شیفتگی در کشورهای مختلف جهان طنین‌انداز شده است. این ها نمونه های ظرفیت فرهنگی است.

وحیدی با اشاره به تلاش غرب در پنهان داشتن ضعف‌های بزرگ خود در پشت ماسک صنعت، گفت: در برابر داشته‌های معنوی ایران اسلامی، غرب با فروکاستن از انسان‌گرایی تا سرحد جسدگرایی نزول پیدا کرده و آدمی را با همه ابعاد معنویی و الهی آن در کالبد مادی محدود ساخته است.

وی ادامه داد: غرب با استفاده از رسانه و ابزارهای پر زرق و برق صنعتی این اقدام را هم عادی‌سازی می‌کند. در عمق آنچه از جانب غرب پیداست بن‌بست‌هایی جدی در حوزه فرهنگی است و به جای بالا بردن مقام خود، در تلاش برای پایین کشاندن جایگاه معنویت و نهادینه ساختن ایران هراسی و اسلام هراسی در عرصه بین‌المللی است.

وزیر کشور ادامه داد: به دنبال همین اقدامات خصمانه، لازم است رایزنان فرهنگی با شناسایی روایت‌های دروغین و تلاش برای تبیین واقعیت‌های موجود، ضعف‌ها و به عبارتی چهره واقعی غرب را به جهانیان از زبان و روایت کارشناسان غیرایرانی به نمایش گذارند تا اینگونه با آشکار کردن حقیقت، تضمین‌کننده امنیت ملی و قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی باشند.

​اجلاس دهم رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله و با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» از ۱ تا ۶ مرداد ماه در مجتمع امام خمینی (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز