تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴

آمریکا بالاترین موارد ابتلا به آبله میمون را در جهان به ثبت رساند

سازمان بهداشت جهانی روز شنبه آبله میمون را به عنوان وضعیت اضطراری سلامتی جهانی اعلام کرد.
کد خبر: ۴۳۷۳۷

آمریکا بالاترین موارد ابتلا به آبله میمون را در جهان به ثبت رساند

به نقل از ایرنا؛ بر اساس داده های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا(سی دی سی)، این کشور در سال جاری بالاترین موارد ابتلا به بیماری آبله میمون را در جهان به ثبت رسانده است.

بر اساس داده های این مرکز تا عصر روز دوشنبه به وقت محلی، حدود ۳ هزار و ۸۴۶ مورد ابتلا به آبله میمون در آمریکا به ثبت رسیده است.

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا ، در ۷۵ کشور جهان، ۱۸ هزار و ۹۵ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون به ثبت رسیده است که اسپانیا، انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در سال جاری بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به این بیماری را ثبت کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی روز شنبه آبله میمون را به عنوان وضعیت اضطراری سلامتی جهانی اعلام کرد.

بر اساس گزارش ها، دولت آمریکا در حال برنامه ریزی برای تصمیم گیری در مورد اعلام وضعیت اضطراری سلامتی در این هفته است و قصد دارد یک هماهنگ کننده در کاخ سفید را برای نظارت بر واکنش این کشور به شیوع آبله میمون معرفی کند.

پیش از این تارنمای رادیو ملی آمریکا (ان.پی.آر) گزارش داده بود، همزمان با رشد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، کارشناسان بهداشت این کشور در عین حال با اذعان به شیوع گسترده آبله میمون در ایالات متحده هشدار دادند که زمان طلایی مهار این ویروس برای آمریکایی‌ها رو به اتمام است.

 «آنی ریموین» اپیدمیولوژیست دانشگاه لس‌انجلس که سال‌ها در زمینه ویروس آبله میمون مطالعه کرده است با تاکید بر اینکه آمریکا به زودی زمان را برای مهار این ویروس از دست می‌دهد، گفته بود: به غروب آفتاب نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: هر روزی که بگذرد و آمریکا از تمام توانش برای کنترل این بیماری استفاده نکند، برای کنترل آن شانس کمتری خواهد داشت.

براساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی با گسترش ظرفیت انجام آزمایشات و تولید هزاران دُز واکسن سعی در مهار شیوع این ویروس در این کشور داشته‌اند و همچنین برنامه ریزی‌های لازم برای تولید بیش از ۱.۵ میلیون دُز واکسن دیگر نیز انجام شده است.

با این حال، منابع موجود پاسخگوی نیاز این کشور نبوده و با وجود این اقدامات تعداد مبتلایان در هفته های گذشته رشد سریعی داشته است.

 به گفته «پریتی مالانی» متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان، نحوه عملکرد مقام‌های آمریکایی در روزها و هفته‌های آتی در خصوص مقابله با گسترش آبله میمون، وضعیت این کشور در ماه‌های بعدی را مشخص می‌کند.

به گزارش ایرنا از فوربس، سازمان جهانی بهداشت روز شنبه با صدور بیانیه‌ای شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سراسر جهان اعلام کرد و گفت خطر گسترش این ویروس متوجه همه کشورهای جهان است و دولت‌ها باید برای آن تدابیر ویژه‌ای در نظر بگیرند.

این سازمان بالاترین میزان هشدار را برای شیوع ویروس آبله میمون اعلام کرد که پیش از این برای بیماری‌هایی مثل ابولا، زیکا و کرونا و همچنین فلج اطفال اعلام کرده بود.

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشست ماه ژوئن این سازمان، گسترش ویروس آبله میمون را یک وضعیت اضطراری ندانسته و گفته بود فعلا نگرانی جدی برای این بیماری وجود ندارد.

در جلسه روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهانی هرچند اجماع کلی درباره اعلام وضعیت اضطراری گرفته نشد ولی تدروس گفت به زودی ممکن است چنین وضعیتی درباره بیماری آبله میمون اعلام شود.

تدروس گفت: تا کنون بیش از ۱۶هزار مورد ابتلا به ویروس آبله میمون در ۷۵ کشور جهان شناسایی شده که در قاره اروپا سهم انگلیس بیشتر از سایرین است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز