تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

درخواست سازمان مالیاتی از شهرداری برای ارائه اطلاعات خانه‌های خالی

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی، مستلزم همکاری هرچه بیشتر شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی است.
کد خبر: ۴۳۷۷۴

 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از رئیس شورای شهر تهران خواست تا اطلاعات خانه های خالی و لوکس به صورت آنلاین به سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات ارائه شود.

به  نقل از سازمان امور مالیاتی، داوود منظور در نشست مشترک با اعضای شورای شهر تهران گزارشی از آخرین وضعیت عملکردی نظام مالیاتی، دستاوردهای حاصله و برنامه‌های در حال اجرا ارائه کرد.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه سال جاری، رقمی معادل ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: این میزان درآمد مالیاتی رشد حدود ۶۱ درصدی نسبت به بودجه مصوب سال گذشته و رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته را نشان می‌دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: در ۴ ماهه نخست امسال رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان عوارض وصول شده که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص می‌یابد و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال در مجموع حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان عوارض وصولی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور واریز شود.

منظور اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از محورهای مهم برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی و از برنامه‌های تحولی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: سامانه مودیان هم اکنون آماده بهره برداری است و به زودی مودیان مالیاتی برای اجرای فراگیر این قانون فراخوان خواهند شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این قانون، فعالان اقتصادی باید از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کرده و یا صندوق‌های فروش خود را به نرم افزار و سخت افزار استاندارد و مورد تأیید سازمان تجهیز نموده و نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کنند. این صورتحساب‌ها در کارپوشه مودیان ثبت و ذخیره خواهد شد و در نهایت مبنای محاسبه مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده قرار خواهد گرفت.

منظور به دو تکلیف مهم سازمان امور مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی، مستلزم همکاری هرچه بیشتر شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی است.

وی از رئیس شورای شهر تهران خواست تا به عنوان هماهنگ کننده سیاست‌ها در حوزه کلان شهرها، زمینه‌ای را فراهم کند تا شهرداری‌ها اطلاعات دقیق خانه‌ها و باغ ویلاهای گران قیمت را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه سخنان خود پیشنهاداتی را جهت اجرا مطرح و اظهار کرد: ارسال اطلاعات برخط اراضی بایر، ارسال برخط اطلاعات پروانه‌های ساختمانی و پایان کار، نام گذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و نصب تابلو حول محور مالیات در راستای توسعه فرهنگ مالیاتی، مشارکت در تدوین پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌ها در زمینه املاک، مستغلات و خانه‌های خالی و واگذاری آن به شهرداری‌ها در راستای سند تحول دولت مردمی، ارسال اطلاعات واحدهای مسکونی تجاری، ویلا و باغ ویلا به سازمان امور مالیاتی به منظور شناسایی خانه‌های لوکس و نهایتاً افزایش تعامل و همکاری بیشتر بین اعضای کمیسیون املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم و تسهیل امور سازمان امور مالیاتی در زمینه تعیین ارزش معاملاتی املاک، از جمله مواردی است که پیشنهاد می‌شود با مشارکت و همکاری مؤثر شورای شهر تهران به نتیجه برسد.

تقدیر رئیس شورای شهر تهران از تخصیص سهمیه ۷۰ هزار میلیارد تومانی به شهرداری‌ها از عوارض دریافتی امسال


مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده نقش مهمی در توسعه پایدار شهری دارد خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که در قالب عوارض وصولی از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور تخصیص می‌یابد، بسیار گره گشاست و باید به سمتی برویم که سهم شهرداری‌ها از این محل افزایش یابد.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک در شورای شهر تهران برای ورود به مسائل و مباحث و کمک به تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها در حوزه‌های کلان اقتصاد شد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری‌ها از محل عوارض ارزش افزوده تأمین مالی می‌شوند، لازم است تعامل و همکاری قابل قبولی با سازمان امور مالیاتی کشور داشته باشند و تجربیات خود را در جهت اجرای هر چه مطلوب‌تر قوانین جدید به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز