تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
رئیس‌جمهور در سفر همدان:

نگرانی‌های ما در استان بیکاری است

از مسئولان استانی می‌خواهم ایجاد ۴۰ هزار شغل را برنامه‌ریزی کنند و در دستور کار قرار دهند تا بخش قابل توجهی از این مشکل تا انتهای سال حل شود.
کد خبر: ۴۳۸۳۶

نگرانی‌های ما در استان بیکاری است

 به نقل از ایسنا، رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید حداکثر ظرف دو ماه آینده مسئله آب همدان به سامان برسد، گفت: مسئله آب مردم استان همدان را رنج می دهد و به مسئولان استان و مدیران مربوطه تأکید شده است.

 سیدابراهیم رئیسی ظهر پنجشنبه ۶ مردادماه در دیدار با مردم دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان در ورزشگاه شهید سلیمانی، اظهار کرد: دو رمز مهم موفقیت مردم این شهر و دیار ایمان، اعتقاد و باور به خدا و مجاهدت در راه حق است که دو وصف مردم این سامان است.

حقیقتاً همدان مهد مردان و زنان فرهیخته ای است که در طول تاریخ نام آور شدند. فقیهان، فیلسوفان، حکیمان و چهره های نامدار، اگر چه نام عین القضات همدانی، نام بوعلی سینا و باباطاهر بر زبان جاری می شود و بزرگانی از علما و فلاسفه که نه فقط در استان همدان، در جهان اسلام تأثیرگذار بوده اند، رشادت و ایستادگی در روزهای جنگ و دفاع مقدس یادمان نمی رود که چگونه با رشادت و شجاعت مردم استان همدان، مردم شهر و روستا فرزندانشان را به جبهه می فرستادند و شهدایی که در جای جای این استان تشییع می شد.

وی افزود: افتخار خدمت رسانی به مردم این استان را در سال های ۶۱ و ۶۲ داشتم. یاد سردار شهید همدانی و بسیاری از شهدای سرافراز استان گرامی باد. حقیقتا باید گفت که مردم استان همدان در دفاع مقدس که در مقابل بمبارانی که شبانه روز مردم را از ناحیه صدام تهدید می کرد، خیلی خوش درخشیدند، ایستادگی، رشادت و بصیرت مردم استان دشمن را ناامید و دوستان را امیدوار کرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز هم تکلیف همه ما این است که در محضر مقدس شهیدان و خانواده های معزز و مکرم آنها و مجاهدان و ایثارگران و سلحشورانمان دِین خود را همه ما بازماندگان به شهدا ادا کنیم، امروز عرصه ابتلا و امتحان بزرگ است.

شهدا در این عرصه و امتحان نمره آوردند و قبول شدند. خانواده معظمشان با صبر، استقامت و بردباری نمره آورده و موفق شدند. امروز هم نوبت خدمتگزاران و همه کسانی است که در کسوت خدمتگزاری به مردم در هر کجای این مرزو بوم در ابتلای بزرگ یعنی خدمت به مردم و نهراسیدن در برابر تهدیدات و در مقابل تحریم ها و محدودیت ها و موانع احتمالی باید تلاش کنند. امروز خداوند متعال به این کشور و استان ظرفیت های بسیاری مرحمت کرده، از مهمترین ظرفیت ها مردان و زنان مؤمن و مجاهدی هستند که پشتیبان این نظام و دولت هستند که برای ما همه این ابراز محبت ها مسئولیت آور است.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله آب مردم استان همدان را رنج می دهد و تأکید شده است به مسئولان استان و مدیران مربوطه که کار آبرسانی به استان را با جدیت دنبال کنند، اگر چه این پروژه با ۱۷ سال تأخیر انجام شده و در این جهت عقب ماندگی وجود دارد اما قرار است که عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی تأکید کرد: از مسئولان می‌خواهم با کارهایی که انجام داده‌اند مسئله آب را حداکثر در دو ماه آینده به سامان برسانند، امروز مسئله تولید، کشاورزی و فعال بودن صنایع از جمله مسائل کلیدی در استان است و اینها باید رونق پیدا کند، اگر واحدهای صنعتی تعطیل است باید راه بیفتد؛ چراکه موجب اشتغال بیشتر خواهد بود.

رئیسی با اشاره به اینکه در استان زیرساخت‌هایی موجود است، بیان کرد: با وجود همین زیرساخت‌ها بخشی از نگرانی‌های مردم در مورد بیکاری رفع خواهد شد و نیازی به ایجاد زیرساخت جدید نیست، ایجاد حداقل ۲۷ هزار شغل در دستور استانداری همدان است، برای تحقق این مهم همه بخش‌های استان باید تلاش کنند تا خط تولید در همدان ایجاد و فعال شود. زمین‌های بیشتری در امر کشاورزی برای تولید با اصلاح الگوی کشت و مدیریت آب در دسترس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما در استان بیکاری است، یادآور شد: در شورای اداری که امروز در استان برگزار خواهد شد، از مسئولان استانی می‌خواهم ایجاد ۴۰ هزار شغل را برنامه‌ریزی کنند و در دستور کار قرار دهند تا بخش قابل توجهی از این مشکل تا انتهای سال حل شود.

رئیس جمهور در ادامه به مسئله مسکن اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از نگرانی‌های ما در مورد وضعیت مسکن زوج‌های متأهل و جوان است که از مشکل اجاره و نداشتن مسکن رنج می‌برند، حل این مشکل را تکلیف قانونی می‌دانیم، در این زمینه در برنامه‌ریزی‌های سفر به عنوان نیازهای جدی همدان به آن خواهیم پرداخت چراکه یکی از دغدغه‌های اصلی این استان است.

وی افزود: از مسئولان می خواهم که کار ایجاد مسکن را با همکاری خود مردم انجام دهند چراکه بسیاری از تحصیلکرده‌ها آماده هستند با تشکیل تعاونی زمین به آنها داده شود و تسهیلات و مصالح هم کمک شود تا کار دنبال شود، در این رابطه باید از خود مردم کمک گرفت به ویژه جوانان که آمادگی دارند در ساخت مسکن به دولت کمک کنند بنابراین ارائه تسهیلات لازم به ویژه زمین برای کسانی که نیازمند مسکن هستند و شناسایی شده اند، با سرعت بیشتر انجام شود تا شاهد باشیم این نیاز فوری استان با تعامل هر چه سریع‌تر برطرف شود، در این راستا باورمان این است که از اراضی موجود در حوزه شهرها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که مربوط به دولت است و در قانون هم این اجازه داده شده است که در رابطه با مسئله مسکن مورد استفاده قرار دهیم و عزیزان هم همت کنند.

رئیسی خطاب به مردم همدان که امتحان خود را در عرصه‌های مختلف پس داده‌اند، گفت: یقین داریم برنامه های دولت بدون مساعدت و همیاری مردم به جایی نخواهد رسید و امروز افتخار داریم که مردم را همراه دولت داریم و امروز اصلاحاتی که در حوزه های اقتصادی دارد رخ می دهد، ایستادگی شما حقیقتا دشمن را ناکام گذاشت و یقین داریم ایستادگی مردم در عرصه های مختلف دشمن را ناکام تر خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز عرصه خدمتگزاری برای خدمتگزاران در این استان و در همه کشور با اخلاص و مردم داری کاملاً وجود دارد. دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه نه تنها آنها را که همه ما را توصیه کردند به توجه به مردم بعد از توجه به خدا، توجه به مردم و مردم داری یعنی اینکه به خواست مردم به نفع مشکل مردم به ویژه جوانان توجه شود.

رئیسی بیان کرد: من به شما مردم عزیز همدان عرض می کنم همواره در دولت در شوراهای اداری و جلساتی که با همکاران دارم، همواره تأکید کرده ام که مردم داری و توجه به خواست و نیاز مردم از مهمترین مسئولیت های دولت است و ما دولت مردمی، تمام تلاشمان را به کار می گیریم که این تحقق عینی و عملی پیدا کند یعنی مردم تمام احساسشان این باشد که دولت با تمام وجود در خدمت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا تمام سیاسیون دم از مردم می زنند اما امام (ره) بزرگوار ما وقتی از مردم سخن می گوید فرق می کند، کشورهای دنیا به عنوان تشریفات از مردم حرف می زنند اما امام و رهبری با تمام وجود و اعتقاد از مردم حرف می زنند و مردم را باور دارند و ما هم به تبعیت از امام و رهبری و امیرالمؤمنین (ع)، امام بیان که تمام زندگی ایشان توجه به مردم بود، یکی از افتخاراتمان این است که دولتی مردمی باشیم، یعنی نگاه به خواسته ها و رفع مشکلات مردم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدانید امروز دغدغه شما، دغدغه ماست و همه تلاش دولت من است که در حوزه های اقتصادی با مقاومت و استقامتی که شما دارید و با پیگیری های دولت کار را به نحوی پیش ببریم که دست رانتخواران، دست مفسدان و روابط ناسالم در کشور و سازمان اداری کشور قطع شود.

وی افزود: بنده به عنوان خدمتگزار و طلبه ای که با اعتماد شما مردم مسئولیت دارم، دیروز در دستگاه قضایی با مفسدان مبارزه می کردم و امروز باید در دستگاه اجرایی بسترهای فسادزا و بسترهایی که موجب می شود افرادی فساد و رانتخواری کنند و نگذارند مردم به حقشان برسند و تا اقدامی می کنیم جیغشان درمی آید، را اصلاح کنم. آنچه مهم است خواست عموم مردم است.

رئیسی با تأکید بر اینکه رضای خدا و اعتماد عموم مردم در هر اقدامی برایمان اهمیت دارد، مطرح کرد: ممکن است افرادی در این بین با برخی اقدامات ناراحت شوند چراکه زمینه ها از آنها سلب می شود اما اشکالی ندارد، امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر گفت به خواست عموم مردم توجه کند نه خواص، شاید خواص نپسندند اما اشکال ندارد بنابراین تلاش دولت باید در جهت حل مشکلات عموم مردم باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش در جمع مردم همدان اظهار کرد: مسئله فرهنگی آخرین نکته است، استان همدان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین است و باید این هویت برای این شهر و استان به عنوان افتخار همواره بماند و معلوم شود که پرچمدار ایمان و مجاهدت در راه خدا بوده و سرداران و سرافرازانی تقدیم کرده است.

رئیس جمهور حفظ اصالت های استان را از ضرورت های فرهنگی برای مردم و دولتمردان دانست و تصریح کرد: ظرفیت های این استان مثل گردشگری را بسیار مهم می دانم، رونق اقتصاد گردشگری در این استان هم رونق اشتغال است و هم اقتصاد گردشگری را فعال و فعال‌تر می کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی و روستا هر چه فعال‌تر شود، شاهد مهاجرت روستائیان به شهر و حاشیه نشینی ها نخواهیم بود، اذعان کرد: باید برای روستایی کشاورزی و کار در روستا صرف کند یعنی اگر تسهیلاتی هست باید به آنها داده شود و به روستایی بگوییم محصولاتت روی دست نمی ماند و باید تضمین خرید محصولات او را داشته باشیم بنابراین اگر اقتصاد کشاورزی فعال شود، یقین داریم روستایی در حاشیه نمی نشیند.

رئیسی خاطرنشان کرد: فعال کردن اقتصاد کشاورزی و روستایی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد معدن جزء اولویت های دولت است و مصمم هستیم این موارد را دنبال کنیم و آنچه مردم همدان شاهدش باشند آن تلاش و فعالیت مجاهدانه همه دولتمردان باشد و بنده به عنوان یک خدمتگزار در خدمت مردم باشم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ریسی همدان بیکاری
ارسال نظر

آخرین اخبار روز