تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

وعده جهاد کشاورزی: برنج ارزان می شود

چون وارد فصل برداشت برنج شده‌ایم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم تا رسیدن به قیمت‌های مناسب این روند ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۴۳۹۰۱

وعده جهاد کشاورزی:  برنج ارزان می شود

 به نقل از ایسنا، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برنج ایرانی خبرداد و گفت: به زودی قیمت جدید برنج بعد از محاسبه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت اعلام می‌شود.

 مجید حسنی مقدم با بیان اینکه کشور ماهانه به ۲۵۰هزارتن برنج نیاز دارد، گفت: دوسوم این نیاز یعنی حدود ۱۶۰ هزار تن از تولید داخل و مابقی یعنی حدود ۹۰ هزارتن نیز از واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: فصل برداشت برنج در مقطع خاصی است و هرچه از زمان برداشت فاصله می گیریم حجم موجودی برنج کاهش می یابد و چون عرضه کم می‌شود قیمت‌ها هم بالا می‌رود.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برنج داخلی چون مرغوب است جایگزینی ندارد.

برنجی که وارد می کنیم به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با برنج ایرانی ندارد ولی برای تامین کسری این واردات انجام می‌شود.

به گفته وی بازار برنج داخلی و خارجی متفاوت است؛ از این رو چون وارد فصل برداشت برنج شده‌ایم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم تا رسیدن به قیمت‌های مناسب این روند ادامه داشته باشد.

حسنی مقدم تصریح کرد: سال گذشته خشکسالی شدید بود ولی امسال شرایط بهتر شده است. طبق گزارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. البته ممکن است این مقدار هم بیشتر باشد؛ بنابراین می توان گفت که امسال تولید داخل در وضعیت مطلوبی است.

وی همچنین به گسترش کشاورزی قراردادی، توسعه مکانیزاسیون و برداشت برنج و مدرن سازی شالیزارها اشاره کرد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: عمدتاً کشاورزان برنج را بعد از برداشت به بازار عرضه می‌کنند. طبیعتاً فرایند بازار هزینه هایی مانند نگهداری، خواب سرمایه و نظایر آن را دارد که باعث می شود قیمت برنج بالا برود.

وی اضافه کرد: نظارت خود را بر بازار برنج ادامه خواهیم داد. قیمتهایی هم که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود به عنوان خط کشی بود تا ناظران بر اساس آن بازار را رصد کنند. برای امسال نیز هزینه های کاشت داشت و برداشت محاسبه و به زودی قیمت جدید برنج اعلام می‌شود.

او با اشاره به اینکه دستوری بودن قیمتها به معنی غیر واقعی بودن آن نیست، گفت: ما در سال محصولی داشتیم که سه بار اصلاح قیمت روی آن انجام شد و به طور کل سیاست وزارت جهاد کشاورزی در همه محصولات تعیین قیمت واقعی است.

به گفته حسنی مقدم، ستاد تنظیم بازار امسال به این نتیجه رسید که ممنوعیت واردات برنج نداشته باشیم ولی این به معنای آن نیست که برنج بیش از حد نیاز وارد شود بلکه این واردات در حد تامین کسری کشور خواهد بود و برای کل سال انجام خواهد شد.

وی گفت: دولت تلاش می کند کمترین دخالت را در بازار داشته باشد و فعالان بازار خودشان بازار را رصد کنند. اگر زمانی نیاز به ورود دولت باشد حتماً مداخله خواهیم کرد. ما متولی تولید و همچنین بازار تا سفره هستیم و به همه ابعاد نگاه می کنیم.

واسطه‌ها عامل اصلی گرانی برنج

در ادامه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج اظهار کرد: برداشت برنج برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی اواخر مرداد و شهریور تمام می‌شود و هر هزینه‌ای که دارد از فروردین تا شهریور ماه خواهد بود. برنج هایی که در حال حاضر در بازار است شهریور ۱۴۰۰ برداشت شده است و آن زمان قیمت بهترین برنج کیلویی ۳۵تا ۳۶هزارتومان بود و این یعنی از شهریور اتفاقی از این منظر نیفتاده که تصورکنیم به قیمت برنج اضافه شده است.

وی ادامه داد: دو مسئله در این بین وجود دارد. موضوع اول واسطه ها هستند که کنترل نمی شوند. آنها زمان برداشت برنج، برنج ها را از کشاورز با هرقیمتی که بخواهند می خرند و کشاورزان نیز به دلیل نیاز مالی برنج‌ها را به آنها پیش فروش می کنند. موضوع دیگر این است که برنج فروشی که برنج را ارزان خریده معتقد است با اینکه خودش فروشنده برنج است ولی مصرف کننده سایر اقلام غذایی بوده پس باید برای تامین هزینه هایش قیمت برنج را بالا ببرد؛ بنابراین این افزایش قیمت برنج فنی، تخصصی و علمی نیست.

علیزاده شایق تصریح کرد: اینکه گفته می شود ۴۰ درصد کاهش تولید برنج داشتیم درست نیست. ما سال گذشته ۲۰ درصد کاهش آن هم نسبت به سال قبلش یعنی ۱۳۹۹ داشتیم. ده ها سال است که وقتی فصل برداشت برنج شروع می شود قیمت برنج هم افت شدیدی پیدا می کند؛ پس طبیعی است که شهریور هر سال قیمت برنج کاهش یابد و این را نباید پای چیز دیگری نوشت.

دبیر انجمن برنج همچنین افزود: با توجه به افزایش تولید امسال و برداشت خوب آن، قیمت برنج کاهش می‌یابد. البته نباید تصور کنیم که با واردات، قیمت برنج کاهش می یابد.

کاهش تولید عامل گرانی برنج

در این برنامه تلویزیونی محمد مختاریانی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز افزود: سال گذشته بر مبنای اطلاعاتی که تولیدکنندگان برنج دادند ۴۰ درصد کاهش تولید برنج ایرانی داشتیم ولی مسئولان این عدد را قبول نکردند. طبیعی است که وقتی با کاهش ۴۰ درصدی مواجهیم باید سیاست های متناسب با آن را اتخاذ کنیم که متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشد و از آن طرف جلوی واردات با وجود کاهش تولید گرفته شد.

وی ادامه داد: در همان زمان نامه‌نگاری‌های با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و اعلام کردیم اگر اقدامی صورت نگیرد شب عید برنج به بالای ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

مختاریانی تصریح کرد: امسال وضعیت تولید برنج بهتر شده است و واردات نیز کمک خواهد کرد و قرار نیست برنج خارجی با جایگزین برنج ایرانی شود بلکه هرکدام بازار مختص به خود را دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز