تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
مدیرکل زندان‌های فارس:

نداشتن مهارت از عوامل ورود افراد به زندان

داشتن مهارت و حرفه مناسب، پیش زمینه اشتغال است و زمانی که فرد مهارت ندارد به سمت ناهنجاری‌های رفتاری گرایش پیدا می کند.
کد خبر: ۴۳۹۴۸

نداشتن مهارت از عوامل ورود افراد به زندان

 به نقل از ایسنا، مدیرکل زندان‌های فارس گفت: فقدان مهارت و به تبع آن نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عواملی هستند که در ورود افراد به زندان نقش دارند.

اسحاق ابراهیمی بیان کرد: بیسوادی و ضعف آگاهی، فقر و بیکاری، ضعف اعتقادات و باورهای دینی ار عوامل مهم در اتکاب جرم افراد است.

به نقل از اداره کل زندان‌های فارس، او ادامه داد: بررسی های میدانی و تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که ارتباط مستقیمی بین میزان سواد و تحصیلات افراد و ارتکاب جرم آنان، وجود دارد و آمار زندان‌های استان نشان می‌دهد که ورود افراد تحصیلکرده در مقایسه با افرادی که فاقد سواد یا کم سواد بوده به زندان بسیار پایین است و افراد بیسواد و یا با تحصیلات پائین بیشتر مرتکب جرم می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های فارس اظهار کرد: در زمینه آموزشی و سوادآموزی زندانیان، طی تفاهم نامه با برخی نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، زمینه تحصیل زندانیان در نهضت سواد آموزی ۱۵۶نفر، مقاطع مختلف آموزش و پرورش۲۰۳ نفر و تحصیلات عالی ۱۵ نفر فراهم شده و شرایط ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای آنان مهیا است.

ابراهیمی همچنین داشتن مهارت شغلی را پیش فرض داشتن شغل و درآمد دانست و گفت: فقدان مهارت و به تبع آن نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عواملی هستند که در ورود افراد به زندان نقش دارند. داشتن مهارت و حرفه مناسب، پیش زمینه اشتغال است و زمانی که فرد مهارت ندارد به دلیل اینکه قادر به انجام فعالیت‌های اشتغالزایی نبوده به سمت ناهنجاری‌های رفتاری گرایش پیدا می کند.

او خاطرنشان کرد: افراد جامعه اگر مهارت‌های شغلی خود را ارتقاء دهند، می‌توانند در شغلی مناسب مشغول بکار شده و برای آینده خود سرمایه گذاری کرده و به سمت جرم سوق داده نمی‌شوند.

ابراهیمی تاکید کرد: تقویت باورهای دینی از دیگر فرایندهای اصلاح و تربیت در زندان‌هاست و با همکاری مؤسسات قرآنی بیت الاحزان، بنیاد غدیر، بنیاد مهدویت، اداراه اوقاف، سازمان تبلیغات، ستاد اقامه نماز و روحانیون زندان‌ها دوره‌های مختلف دینی، مذهبی، عقیدتی و هنری با مشارکت حداکثری زندانیان برگزار می‌شود و در حال حاضر تعداد ۶۸۲ نفر حافظ قرآن از یک جز تا حفظ کل قرآن در زندان‌های استان تربیت شده است و شاهدیم که نرخ ارتکاب جرم مجدد این افراد به نسبت سایر زندانیان به زندان به حداقل ممکن کاهش یافته است.

مدیرکل زندان‌های فارس با تأکید براینکه حرفه آموزی در زندان مورد توجه مسئولین ارشد سازمان زندان‌هاست، گفت: برای اجرایی شدن این برنامه مهم، سال گذشته با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از ۸۹درصد از زندانیان محکوم در ۶۹۳ دوره آموزشی شرکت کردند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۱درصد از محکومین در ۲۰۷ دوره آموزشی شرکت داشته‌اند.

ابراهیمی یادآور شد: به منظور پرکردن اوقات فراغت زندانیان، سالم سازی محیط زندان و استفاده مؤثر زندانیان از وقت خود در طی دوران تحمل حبس و ایجاد درآمد برای زندانیان و خانواده‌هایشان، سال گذشته برای بیش از ۷۰درصد زندانیان اشتغال مولد ایجاد شده است و از ابتدای امسال تاکنون نیز برای حدود ۶۰درصد از زندانیان با همکاری بنیاد تعاون زندانیان و بخش خصوصی اشتغالزایی شده است.

او با اشاره به اینکه رسالت سازمان زندان‌ها مبتنی بر اصلاح و تربیت است، گفت: برای تحقق این رسالت مهم، سه مؤلفه مهم آموزش، حرفه آموزی و تقویت باورهای دینی به عنوان اولویت‌های اصلی در دستور کار قرار سازمان قرار دارد و در بدو ورود زندانیان به زندان، اجرای این سه فرایند برای آنان برنامه ریزی می‌شود تا زمینه اصلاح و تربیت و بازگشت سالم و سعادتمندانه این افراد به جامعه فراهم شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز