تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

وال استریت: بایدن در پی فشار بر تهران با تحریم صادرات نفت ایران است

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران: ایران آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.
کد خبر: ۴۴۰۲۶

وال استریت: بایدن در پی فشار بر تهران با تحریم صادرات نفت ایران است

به نقل از فارس؛ روزنامه آمریکایی نوشت، ایالات متحده در پی تشدید فشار بر تهران و بررسی تحریم‌هایی علیه صادرات نفت ایران است.

وال استریت: بایدن در پی فشار بر تهران با تحریم صادرات نفت ایران است
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران نوشت، ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌هایی علیه شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران و تشدید فشار بر تهران است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشا محموله استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «پیش بینی من این است تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادها را نپذیرند و به برجام بازنگردند، انتظار می‌رود که همچنان شاهد این نوع اقدامات اجرایی به طور منظم در آینده باشیم.»

بر اساس این گزارش، پس از آنکه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی، در نهایت پنج گام‌ را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت.

با حضور «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا در کاخ سفید که در کمپین‌های تبلیغاتی از بازگشت به برجام سخن گفته بود و تکرار این موضوع پس از انتخابات و در پی توافقات حاصله، در نهایت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با حضور ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با هماهنگی «انریکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوها در فروردین ۱۴۰۰ در وین کلید زده شد.در دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز تلاش برای مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت.

در این بین، آمریکایی‌ها برای فرار به جلو به بازی مقصرنمایی متوسل شده‌اند و می‌خواهند عدم توانمندی در تصمیم گیری خود را به گردن ایران انداخته و ایران را مقصر عدم حصول نتیجه معرفی کنند. در حالی که بسیاری به ناتوانی دولت بایدن در اتخاذ تصمیم در خصوص برجام اذعان دارند، مقامات وزارت خارجه آمریکا باز هم مدعی‌ هستند که آماده پذیرش توافق روی میز هستند. برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی چون فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا از جمله دلایلی است که باعث بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام شده است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت، مقامات آمریکایی مدعی هستند که یک شهروند عراقی، انگلیسی و تعدادی از شرکت‌ها سرگرم فروش نفت ایران هستند.

این در حالی است که شهروند مذکور منکر ادعای آمریکا و نقض تحریم‌های ایران شده است. این شهروند عراقی-انگلیسی گفته است: «من مالک شرکت "آیکاون پترولیوم" و کشتیرانی "راین" هستم. من مالک شرکت "آیسوت" نیستم. شرکت‌های من به هیچ وجه نفت ایران را با نقض تحریم‌های آمریکا ارسال نکرده‌اند و تمامی مبادلات من با عراق به طور کامل قانونی بوده است.»

این روزنامه نوشت‌ که شرکت‌های نفتی «اکسان موبیل»، «شل»، «صنایع کوک» و مشتریان آسیایی از جمله خریداران نفت خام و تصفیه شده ایران بودند.

گفتنی است که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در توییتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، آغاز شده به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.»

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز