تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳

افت ۲۰ درصدی قیمت برنج در بازار با واردات

در فصل برداشت برنج خارجی قیمت این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت برنج‌های موجود در بازار جهانی است که نسبت به خرید آن اقدام کردیم .
کد خبر: ۴۴۰۳۰

افت ۲۰ درصدی قیمت برنج در بازار با واردات

 به نقل ار ایرنا، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: با توجه به تصمیم دولت برای لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تولید داخلی، در صورت تسریع در ترخیص برنج از گمرکات قیمت برنج ایرانی و خارج کاهش مطلوبی پیدا می‌کند.

«مسیح کشاورز» ، واردات برنج را درگیر بروکراسی اداری و تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های مختلف دانست و اظهار داشت: به‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه جامع تجارت برای واردکنندگان اعمال محدودیت ایجاد کرده است، به نحوی که واردکنندگانی که میانگین دو سال وارداتشان بیش از یک حجمی باشد، امکان واردات دارند و کمتر از آن مجوز دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: این اقدام وزارت صمت باعث شده که عملاً ثبت سفارشی در کشور نداشته باشیم و برنج‌هایی که در گمرکات باقی‌مانده با عدم ثبت سفارش یا ویرایش ثبت سفارش‌های قبلی که باید تمدید می‌شد، روبرو شده و اجازه ترخیص داده نشده است. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز با این موضوع مخالفت کرده است.

سیل و بارندگی‌ها آسیبی به برنج‌های وارداتی نزد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه به دنبال لغو این محدودیت‌ها برای واردات برنج هستیم، گفت: تا به امروز برنج‌هایی که در گمرک زاهدان زیر سیل بودند با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، ستاد بحران، سازمان ملی استاندارد، استانداری سیستان و بلوچستان به اماکن امن منتقل شده تا دچار آب‌گرفتگی نشود.

کشاورز ادامه داد: اکنون با معاون اول رییس جمهوری مکاتباتی در این خصوص صورت گرفته تا به دلیل افزایش مبادلات تجاری با پاکستان واردات این محصولات با مشکل روبرو نشود، در عین حال محصولاتی که در گمرکات باقی مانده در فضای باز نماند.

وی درباره تصمیم‌گیری اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص لغو محدودیت واردات شکر و روغن با حضور وزیر جهاد کشاورزی، بیان کرد: چنین اقدامی تناقض در تصمیم‌گیری‌ها است، زیرا اگر وزیر جهاد کشاورزی با واردات موافق نبود، چرا ممنوعیت واردات را لغو کرد؛ اما اکنون محدودیت اعمال شده است، در حالی که برنج به عنوان یک کالای اساسی واجب‌تر از شکر است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج یادآور شد: بخش دولتی و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ تجربه تلخی را پشت سر گذاشتند، به‌طوری که درنهایت بخش دولتی قبول کرد که عدم لغو دوره ممنوعیت در فصل برداشت برنج داخلی باعث شد که کشور دچار بحران کمبود و گرانی برنج شود و به‌تبع آن فکر می‌کردند که برنج داخلی افزایش معقولی داشته باشد، ولی به‌واسطه اینکه مافیا و دلالان برنج به این موضوع دامن زدند، عملاً قیمت برنج ایرانی از کنترل خارج شد.

کشاورز تاکید کرد: این تجربیات به سال ۱۴۰۱ منتقل شد و دولت با همکاری مجلس دوره ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول را لغو کردند. بخش خصوصی در کنار دولت ظاهر شد و بلافاصله ثبت سفارش و واردات انجام شد؛ بنابراین برنج‌هایی که هنوز در بازار جهانی وجود داشت را خریداری و وارد کردیم که بخشی در گمرکات و بخشی در حال ترخیص است.

برنج خارجی با اقدام دولت ۲۰ درصد ارزان‌تر خریده شد

وی گفت: در فصل برداشت برنج خارجی قیمت این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت برنج‌های موجود در بازار جهانی است که نسبت به خرید آن اقدام کردیم و این برنج‌ها در آینده وارد کشور می‌شود. با این اقدام باعث نه‌تنها کمبود و گرانی برنج خارجی نداریم، بلکه واسطه گران و دلالان برنج ایرانی هم اجازه افزایش قیمت کاذب برنج ایرانی را پیدا نکنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت همچنان اجرا می‌شود، گفت: اگر قرار باشد برنج وارد و ترخیص نشود و در گمرکات باقی بماند، چه تفاوتی با اعمال دوره ممنوعیت واردات در فصل برداشت این محصول دارد.

۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد

کشاورز ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود علاوه بر کمبود برنج خارجی و گران شدن آن، دلالان برای افزایش قیمت برنج ایرانی سوءاستفاده می‌کنند که این موضوع عواقب بدی دارد. برنج قاچاق معکوس ندارد که وارد و از کشور خارج شود، زیرا کشورهای منطقه اگر بخواهند این محصول را مستقیم از هند و پاکستان خریداری کنند، می‌توانند ارزان‌تر تهیه کنند، اما مانند کشور ما عوارض گمرکی و مالیات نمی‌پردازند.

وی با بیان اینکه امسال ۵۰۰ هزار تن برنج طی این مدت وارد کشور شده است، گفت: البته باید در نظر بگیریم که اکنون در آستانه ماه محرم هستیم که نیاز کشور به این محصول را افزایش می‌دهد و نباید کمبودی در بازار داشته باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهار داشت: بنابراین اقلامی که وارد بنادر کشور شده باید به‌سرعت ترخیص شود تا کشور دچار کمبود محصول نشود. در سال ۱۴۰۰ در مجموع یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۰۶ هزار تن بود که بخش خصوصی یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۳۲۷ هزار تن آن را وارد کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : قیمت برنج واردات
ارسال نظر

آخرین اخبار روز