تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

اردوغان در راه مسکو

لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.
کد خبر: ۴۴۲۶۸

اردوغان در راه مسکو

به نقل از ایرنا؛ در حالی که قرار است پوتین و اردوغان فردا جمعه در «سوچی» روسیه با هم دیدار و گفت و کنند، برخی منابع در ترکیه‌ می گویند که پرونده «همکاری هسته‌ای» مسکو - آنکارا و «موضوع سوریه» دو محور اصلی مذاکره و بحث آنها به شمار می رود.

چند روز پیش آنکارا و مشکو اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه هفته جاری در سوچی میزبان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه خواهد بود و محور اصلی مذاکرات آنان مساله انرژی و پرونده سوریه است.

تارنمای میدل ایست نیوز در این باره خبر داد که منابع بلندپایه ترکیه‌ای که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که پرونده‌ای که در این چند روز به مساله اصلی در روابط دو کشور تبدیل شده و در رأس اولویت‌های گفت و گوهای سران روسیه و ترکیه خواهد بود، همکاری دو کشور در بخش انرژی و به طور ویژه ساخت نیروگاه اتمی «آک کویو» در استان «مرسین» در جنوب ترکیه است.

به گفته این منابع، شرکت «روس اتم» روسیه به تازگی بدون هشدار قبلی قرارداد خود با شرکت ترکیه‌ای را فسخ کرده و این اقدام آینده ساخت این نیروگاه اتمی بر اساس برنامه تعیین‌شده را در هاله ابهام فرو برده است.

این منابع گفته‌اند که دولت ترکیه تاکنون درباره این موضوع سکوت و تنها به انتشار یک بیانیه از جانب وزارت انرژی و اعلام پیگیری موضوع بسنده کرده است.

روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۰ قراردادی برای ساخت و راه‌اندازی ۴ نیروگاه اتمی امضا کردند که به موجب آن تاکنون ۳۱۷ دانشجوی ترکیه‌ای در روسیه در رشته فیزیک هسته‌ای تحصیل کرده‌اند.

ترکیه امیدوار است که نخستین نیروگاه اتمی‌ خود را در ماه آینده میلادی افتتاح کند و اردوغان می‌کوشد که از این موضوع به عنوان یک دستاورد مهم در تبلیغات انتخاباتی استفاده کند، اما فسخ ناگهانی قرارداد از سوی روسیه موجب نگرانی ترکیه شده است.

در مورد پرونده سوریه نیز، منابع ترک گفته‌اند که این کشور در پی نهایی کردن موضوع عملیات نظامی خود در «منبج» و «تل رفعت» با روسیه است تا پس از آن، برای هماهنگی‌های نهایی سراغ آمریکا برود.

این منابع تأکید کرده‌اند که ترکیه ترجیح می‌دهد که بدون هماهنگی با امریکا دست به اقدامی در سوریه نزند چون می‌داند که چنین کاری موجب خشم کنگره خواهد شد و کنگره نیز به نوبه خود در قراردادهای فروش F-۱۶ به ترکیه مشکل ایجاد خواهد کرد.

به گفته این منابع، ترکیه منتظر نظر کنگره درباره قرارداد فروش جنگنده است و اگر کنگره در این باره مانع‌تراشی کند، ترکیه عملیات خود در سوریه را انجام خواهد داد.

روسیه و آمریکا با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به بهانه ایجاد «منطقه امن» در عمق خاک کشور همسایه مخالفت می کنند و به آنکارا در باره هرگونه حمله به سوریه هشدار داده اند.

«رجب طیب اردوغان» اوایل خرداد گذشته اعلام کرد که کشورش به زودی عملیاتی را برای ایحاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه آغاز خواهد کرد.

در مقابل سوریه نیز تاکید کرد که «تهدیدهای رژیم ترکیه برای عملیات موسوم به منطقه امن در شمال سوریه با نتایج و خروجی های نشست آستانه در تضاد است.»

«الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه روسیه در امور سوریه اواخر خرداد در نشست «روند آستانه»، در واکنش به تهدیدهای ترکیه برای انجام «عملیات نظامی جدید» در سوریه، بار دیگر مخالفت کشورش را با این اقدام تکرار کرد و از ترکیه خواست از راه های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.

لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

در مقابل آمریکا نیز در واکنش به اظهارات اردوغان درباره اقدام نظامی احتمالی و افزایش تحرکات ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی شدید کرد.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اوایل خرداد و یک روز پس از تهدید اردوغان مبنی بر عملیات نظامی در خاک سوریه گفت که هر گونه اقدام نظامی در شمال سوریه سبب گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

وی با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش اقدام های نظامی ترکیه در شمال سوریه حمله نظامی احتمالی آنکارا به این منطقه را تهدیدی علیه امنیت نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی به سرکردگی واشنگتن توصیف کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز