تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
 کاخ سفید:

برای دستیابی به توافق، زمان رو به اتمام است

جان کربی در ادامه سیاست هراس از نفوذ منطقه‌ای و پیشرفت هسته‌ای ایران گفت: با وجود یک ایران هسته ای، هیچ مشکلی در خاورمیانه آسان‌تر حل نخواهد شد.
کد خبر: ۴۴۲۷۸

برای دستیابی به توافق، زمان رو به اتمام است

به نقل از ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر با توسل به تاکتیک ضرب الاجل‌های تصنعی واشنگتن همزمان با دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اتریش مدعی شد زمان برای دستیابی به توافق رو به اتمام است.

 هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دور جدید مذاکرات وین و اینکه آیا این آخرین فرصت است، مدعی شد: در این مرحله مذاکرات هسته‌ای تقریبا کامل شده اند.

وی ادعا کرد: همانطور که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا گفته است ما برای همیشه منتظر نخواهیم بود تا ایران این توافق را بپذیرد.

کربی با بیان اینکه قصد ندارم برچسبی روی مذاکرات بزنم و بگویم آخرین فرصت است، اما در عین حال مدعی شد: یک توافق روی میز است. به نظر می‌رسد برای دستیابی به توافق، زمان رو به اتمام است و بار دیگر از ایران می‌خواهیم این توافق را بپذیرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه سیاست هراس از نفوذ منطقه‌ای و پیشرفت هسته‌ای ایران مدعی شد: با وجود یک ایران هسته ای، هیچ مشکلی در خاورمیانه آسان‌تر حل نخواهد شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالیکه که مذاکرات رفع تحریم‌ها در انتظار تصمیم سیاسی دولت این کشور است، ادعا کرد واشنگتن در بازگشت به پایبندی متقابل به برجام ثابت قدم است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه آسه آن در پنوم پن پایتخت کامبوج با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن از تلاش‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت ملی در مورد دور جدیدی مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: ما از تلاش‌های جوسپ بورل برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات قدردانی می‌کنیم.

وی ادعا کرد: ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است. پیشنهاد جدید بورل که او آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف کرده است، بر اساس متن توافق ماه مارس است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: او از ما دعوت کرده است که این هفته به وین بیاییم تا ببینیم آیا امکان دستیابی به توافق بر این اساس وجود دارد یا خیر. برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم اکنون انتظارات کلی ما پایین است. با این وجود، ما برای حمایت از تلاش‌های بورل، به دعوت او پاسخ مثبت داده ایم.

پیش از این، تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرده است، ادعا کرد: ما با انتظارات کم به وین برمی گردیم، اما تلاش می‌کنیم حسن نیت داشته باشیم.

آکسیوس مدعی شد که مقامات آمریکایی نگران هستند که به دلیل اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و محدود کردن فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافق هسته‌ای در آستانه از دست دادن تاثیر خود است.

تارنمای پولیتیکوی اروپا نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته‌ای ایران انجام می‌دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقامات و رسانه‌های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کاخ سقید توافق
ارسال نظر

آخرین اخبار روز