تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱

چه زمانی به قله موج هفتم کرونا می‌رسیم؟

پیش‌بینی این پیک‌ها سخت است و امکان بروز اشتباه در پیش‌بینی وجود دارد؛ زیرا متغیر مهمی مانند رفتار اجتماعی هم وجود دارد.
کد خبر: ۴۴۵۲۱

چه زمانی به قله موج هفتم کرونا می‌رسیم؟

به نقل از ایسنا، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به آخرین شرایط موج هفتم این بیماری در کشور، درباره سویه جدید شناسایی شده، گفت: علی‌رغم اینکه سرایت‌پذیری سویه هندی BA۲.۷۵ حدود ۱.۵ یا ۲ برابر بیش از BA۴ و BA۵ است، اما مرگ و میر در این زیرسویه با سایر زیرسویه‌ها تفاوتی نداشته؛ بر این اساس هنوز BA۲.۷۵ به عنوان سویه نگران کننده در نظر گرفته نمی‌شود.

دکتر مجید مختاری، با تاکید بر اینکه سویه غالب کرونا در ایران همچنان BA۴ و BA۵ است، گفت: خوشبختانه هنوز سویه هندی BA۲.۷۵ در ایران مشاهده نشده است. البته روند منحنی موارد ابتلا به سمت بالا است ولی هنوز روندی مانند آنچه که در گذشته تجربه کردیم رخ نداده و آمار ابتلاها به بالای ۱۰ هزار نفر در روز نرسیده است.

احتمال افزایش مرگ‌ومیرهای کرونایی؛ ۲هفته دیگر

وی افزود: البته از طرف دیگر مرگ و میر کرونایی نسبت به چند هفته قبل افزایش داشته است و با افزایش موارد ابتلای روزانه پس از دو هفته آمار فوتی‌ها هم ممکن است تغییر کند.

او با بیان اینکه در مجموع میزان مرگ و میر در ابتلا به سویه BA۴ و BA۵ نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است، بیان کرد: خوشبختانه علی‌رغم سرایت‌پذیری بالای این سویه جدید اما با افزایش بارز مرگ و میر مواجه نبودیم و شرایط تحت کنترل بوده است. امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم تردد غیر ضروری، کاهش موارد ابتلا را شاهد باشیم.

جزئیاتی از سویه جدید کرونا در هند

وی درباره سویه BA۲.۷۵، توضیح داد: این سویه از کرونا برخواسته از هند است و به سرعت پس از ایالت‌های متفاوت هند،‌ چندین ایالت آمریکا و بخش‌هایی از اروپا را درگیر کرد. هنوز مطالعات گسترده‌ای از سویه هندی BA۲.۷۵ در دست نیست اما بر اساس گزارشات از کشورهایی که درگیر این سویه شده‌اند، مشخص شده است که علی‌رغم اینکه سرایت پذیری سویه هندی BA۲.۷۵ حدود ۱.۵ یا ۲ برابر بیش از BA۴ و BA۵ است، اما مرگ و میر در این زیرسویه با سایر زیرسویه‌ها تفاوتی نداشته است. بر این اساس هنوز BA۲.۷۵ به عنوان سویه نگران کننده در نظر گرفته نمی‌شود و سازمان بهداشت جهانی در حال رصد آن است؛ بنابراین فعلا نباید ترس و ارعابی از این سویه وجود داشته باشد.

چه زمانی به قله موج هفتم می‌رسیم؟

عضو کمیته علمی کرونا درباره روند طی شدن موج هفتم کرونا در کشور و زمان رسیدن به قله موج، تصریح کرد: پیش‌بینی این پیک‌ها سخت است و امکان بروز اشتباه در پیش‌بینی وجود دارد؛ زیرا متغیر مهمی مانند رفتار اجتماعی هم وجود دارد. با آزاد شدن ترددها، مسافرت‌ها،‌ مراسمات مختلف، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و... روند ابتلا افزایشی می‌شود ولی اگر مراعات اجتماعی صورت گیرد می‌توان شرایط را تاحدودی کنترل کرد. در مورد زمان قرار گرفتن در قله این موج، دو تا سه هفته آینده که از برخی مناسبت‌های مهم گذر کرده باشیم، بهتر می‌توان صحبت کرد.

آمار پایین واکسیناسیون اولیه گروه سنی زیر ۱۸ سال

او در خصوص تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا در گروه سنی زیر ۱۸ سال،‌ اظهار کرد: در حال حاضر در این زمینه تصمیم‌گیری تازه‌ای صورت نگرفته است اما در گروه سنی زیر ۱۸ سال حتی برای انجام واکسیناسیون اولیه ( دو دز واکسن) هم عقب هستیم. دز یادآور برای این گروه سنی بویژه دز چهارم در گروهی از افراد کمتر از ۱۸ سال ضروری است که دچار بیماری‌های زمینه‌ای عمده یا نقص سیستم ایمنی باشند.

آمار جهانی بالای مرگ و میر در سالمندان واکسن نزده

مختاری درباره عمده مبتلایان به دو زیرسویه BA۴ و BA۵، گفت: این سویه گرایش بیشتری به سمت جوانان دارد. افراد مسنی‌ که درگیر می‌شوند در خطر بستری در بیمارستان بویژه بخش‌های ویژه هستند ولی افرادی از این گروه که واکسینه شده‌اند بویژه کسانی که دز ۳ و ۴ را دریافت کردند آمار کمتری از مبتلایان را به خود اختصاص می‌دهند و این درحالی است که مرگ و میر هم در این گروه افراد کاهش داشته است. باید به یاد داشته باشیم که ۸۰ درصد فوتی‌های کرونا در جهان مربوط به افراد بالای ۶۵ سالی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.

لزوم قرنطینه ۵ روزه در مبتلایان جدید

او در پاسخ به این سوال که افراد چه مدت پس از ابتلا به کرونا دیگر ناقل بیماری نیستند و می‌توانند از قرنطینه خارج شوند؟، بیان کرد: اکثر علائم بیماری در سویه جدید در سه روز اول بروز پیدا می‌کند و شدت علائم از روز چهارم شروع به کاهش می‌کند. دور بودن از محیط کار و قرنطینه وابسته به از بین رفتن علائم آن هم بدون استفاده از دارو است. به طور کلی تا ۵ روز قرنطینه توصیه می‌شود.

علائم کرونا در مبتلایان به BA۴ و BA۵

وی افزود: عمده علائم ابتلا به زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سوزش گلو، سرفه خشک، گرفتگی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس مختصر، درگیری سیستم گوارش و اسهال و استفراغ، تب (که چندان بارز نیست)، خستگی مفرط و دردهای ماهیچه‌ای است. در ابتلا به این زیرسویه برخلاف سایر سویه‌ها، درگیری و از بین رفتن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است.

او با تاکید بر این که هنوز از پاندمی کرونا خارج نشده‌ایم، اظهار کرد: تمام تعاریف پاندمی (همه‌گیری جهانی) وجود دارد و اینکه بخواهیم دچار عادی انگاری شویم بسیار خطرناک است. هنوز خیلی از کشورها آمارهای بالایی دارند و مسافرت‌ها هم انجام می‌شود. از مردم می‌خواهم تمام رعایت‌ها را انجام دهند، استفاده از ماسک همچنان در محیط‌های بسته و فاقد تهویه بسیار ضروری است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز