تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

کاهش 46درصدی دستفروشان تهران طی یک‌سال اخیر

سد معبر یکی از پرچالش‌ترین مسائل شهری پایتخت است.
کد خبر: ۴۴۵۳۶

 

  به نقل از همشهری، نه‌تنها در حوزه دستفروشان افزایشی رخ نداده بلکه شاهد کاهش 46درصدی در این حوزه طی یک‌سال اخیر هستیم. این خبر را مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان دیروز در صحن پارلمان شهری و در جریان ارائه گزارش حسابرسی اعلام کرد و گفت که سد معبر یکی از پرچالش‌ترین مسائل شهری پایتخت است که بدون هیچ‌گونه درگیری فیزیکی با دستفروشان، تعداد آنها از رقم حدود 11هزارنفر در اواخر سال‌1399 به 5هزار و 800 دستفروش در ابتدای سال رسیده است.

سیدامیر فتاحیان درباره ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر به گفت: «کلونی‌های دستفروشی زیاد بودند و امروز به 3‌یا‌4مورد (تئاترشهر، محور تجریش و محور شهرزاد و...) رسیده است. به‌هرحال تلاش می‌کنیم این کلونی‌ها را به شیوه مسالمت‌آمیز ساماندهی کنیم و مردم هم باید به حل این معضل که شهرداری در تولدش نقشی نداشته کمک کنند و باورمان این است که نباید از شیوه قهری استفاده کرد.»

 ارائه گزارش حسابرسی سازمان‌های مدیریت پسماند و بهشت‌زهرا(س) و شرکت شهربان و حریم‌بان، مهم‌ترین دستور هشتادوچهارمین جلسه شورای شهر تهران بود که درنهایت هر 3مورد تصویب شدند. سیدامیر فتاحیان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان در جریان ارائه گزارش این شرکت گفت: «سرمایه اولیه شرکت 58میلیارد تومان بود و در این مدت با حمایت شهرداری توانستیم با کاهش 2500درصدی، زیان انباشته شرکت را به 8میلیارد تومان برسانیم و امیدواریم تا پایان سال از یک‌سو زیان انباشته شرکت را صفر و از سوی دیگر مشکلی که در سرمایه اولیه وجود داشت را حل‌وفصل کنیم.»

پس از اتمام گزارش، مهدی چمران عنوان کرد که شرکت شهربان و حریم‌بان با مشکلات جدی روبه‌روست و ساختار موجود، ساختار مناسبی نیست. ناصر امانی هم به کمبود بودجه و امکانات اشاره کرد و گفت: «کمبودها مشکل جدی شرکت هستند.» مهدی اقراریان هم تأکید کرد: «شرکت شهربان گزارشی از مشکلات خود در شورا ارائه دهد و برای رفع مشکلات کمک بگیرد.»

پرداخت 990میلیارد تومان بدهی مالیاتی

در ادامه جلسه، گزارش حسابرسی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ارائه شد و مدیرعامل سازمان در راستای توضیحات تکمیلی گفت: «تا‌کنون حدود 990میلیارد تومان بدهی مالیاتی سازمان پرداخت شده و تنها 50میلیارد تومان باقی ‌مانده است.

البته ۵۰۰میلیارد تومان هم قابل بخشش بوده که این موضوع را پیگیری کردیم. همچنین به‌دنبال این هستیم تا بخشی از پرداختی‌ها را به‌حساب شهرداری تهران بازگردانیم که دستور 7میلیارد تومان را اخذ کرده‌ایم و اکنون تمرکزمان روی پیگیری و بازگرداندن 250میلیارد تومان دیگر است.» محمدمهدی عزیزی در ادامه به پروژه هاضم(استحصال انرژی از پسماند) اشاره و عنوان کرد: «در این زمینه 2دعوای حقوقی داشتیم که یک دعوا با طرف اول صورت گرفت و به‌صورت توافقی از طرف اول جدا شدیم. دعوای دوم، مربوط به فروخته شدن طرح بود که خریدار به تعهدات عمل‌ نکرده بود که در دعوای کیفری، مشکل برطرف شده و در دعوای حقوقی نیز به‌دنبال این هستیم که مشکل برطرف و طرح به‌سرعت راه‌اندازی شود.»

دریافت وجه بابت پسماندهای بیمارستانی و ساختمانی هم موارد دیگری بودند که به‌گفته او شهرداری در گذشته برای پسماند عادی قبض صادر می‌کرد و سازمان مدیریت پسماند هم برای پسماندهای عفونی و عادی قبوضی را صادر می‌کرد. اکنون در اماکن پزشکی، تنها مبلغ پسماند عفونی دریافت و قبوض شهرداری برای پسماند عادی صادر می‌شود. همچنین وجوه پسماندهای ساختمانی به‌حساب سازمان واریز نمی‌شود اما در صورت تحقق این کار، ضرر و زیان‌ها جبران می‌شوند.

راکد ماندن 36درصد درآمد سازمان بهشت‌زهرا(س)

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) به‌دلیل کسالت در جلسه دیروز شورای شهر حضور نداشت و گزارش حسابرسی این سازمان توسط حسابرس ارائه شد و در ادامه ناصر امانی با بیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به آرامستان در گزارش وجود داشت، گفت: «سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که شهرداری مالیات بر ارزش‌افزوده را واریز کند تا بعد از ثبت آن را به شهرداری بازگرداند اما هنوز از برگشت آن خبری نیست. همچنین ۳۶درصد درآمد سازمان بهشت‌زهرا در حساب‌هایش راکد مانده که باید بررسی شود. در مورد آمبولانس‌های انتقال اجساد به شهرستان‌ها هم گاه شاهد دریافت هزینه بیشتر از نرخ مصوب هستیم.»

او همچنین از عدم‌شفافیت در مورد ارزش زمین‌هایی که سازمان بهشت‌زهرا(س) در اختیار دارد، انتقاد و عنوان کرد که اسناد و مدارک در اختیار حسابرس قرار نگرفته است. مهدی پیرهادی هم با اشاره به معطلی چندساعته خانواده‌ها برای دریافت جسد متوفیان عنوان کرد: «باید این مشکل حل شود و اگر لازم به تصویب قوانین است ما در شورای شهر آمادگی این کار را داریم.»

رعایت حفظ کرامت و عزت اولویت شهربانان

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان در جمع خبرنگاران به نحوه جذب نیرو اشاره کرد و گفت: «فرایند جذب نیرو از طریق پیمانکار انجام می‌شود اما همچنان نظارت مستمر وجود دارد و حفظ کرامت و عزت در برخورد با افراد مورد تأکید ما و نیروهاست.» سیدامیر فتاحیان با اشاره به کارآمدی نیروها در بخش‌های مختلف تأکید کرد: «نیروها در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، دستفروشی و سایر مأموریت‌های شرکت حضور مؤثر و فعالی دارند.

به شکلی که در سیل امامزاده داوود ظرف هفته‌های گذشته نیز اقدامات مؤثری انجام داده‌اند.» او در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری در تلاش است تا روزنه تخلفات در مجموعه شهربان مسدود شود، گفت که یکی از مسیرهای تخلف حقوق‌های دریافتی مجموعه شهربان بود که به‌هیچ‌عنوان قابل دفاع نبود. به شکلی که در گذشته حقوق دریافتی آنان یک‌میلیون ‌و ۶۰۰هزار تومان بود اما با توجه شهردار تهران و تلاش مجموعه، اکنون به حدود ۱۳ تا ۱۴میلیون تومان رسیده است. برخورد با مأموران متخلف هم موضوع دیگری است که فتاحیان به آن اشاره و عنوان کرد: «نظارت جدی و برخورد با متخلفان در دستورکار قرار گرفته و در همین راستا کمیته انضباطی در مجموعه شهربان و حریم‌بان تشکیل شده که طی روزهای گذشته 2، 3مورد برخورد انضباطی داشته‌ایم.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : دستفروشان تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز