تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷

سازمان بازرسی: راه اندازی شعب ویژه شرکت های دانش بنیان در مراجع قضایی

مشکل فعلی این است که برخی دستگاه های اجرایی به خوبی به وظایف خود عمل نمی کنند.
کد خبر: ۴۴۶۳۷

 رییس سازمان بازرسی کشور با تاکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان، گفت: در همین راستا فعالیت دستگاه های اجرایی در عمل به تکالیف قانونی خود در حمایت از شرکت های دانش بنیان به دقت رصد می‌شود.

دکتر ذبیح الله خداییان امروز(20 مرداد) در حاشیه بازدید از برج فناوری و واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، با اشاره به شعار سال مبنی بر "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" گفت: بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری نامگذاری سال را به مسائل اقتصادی، اشتغال، تولید و دانش بنیان اختصاص داده اند و همین مسئله اهمیت توجه به این موضوع را آشکار می کند.

خداییان گفت: شعار سال در حقیقت یک نوع سیاست گذاری برای مسئولین اجرایی کشور است و اختصاص به یک سال خاص ندارد و باید برای سالهای آتی هم در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی افزود: امسال هم که به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده، وظیفه سنگینی بر دوش مسئولان و دستگاه های اجرایی کشور است و همه باید به تکالیف خود در زمینه تحقق این شعار عمل کنند.

خداییان تاکید کرد: شعار سال نباید در صحبت ها و سخنرانی های مسئولان خلاصه شود و باید به صورت عملی در سطح جامعه اجرایی شود.

وی با اشاره به وجود قوانین مناسب برای حمایت از تولید و فعالیت شرکت های دانش بنیان، گفت: در زمینه قانون مشکلی نداریم و اگر دستگاه ها به وظایف خود بر اساس تکالیف قانونی مشخص شده برای آنها عمل کنند، بسیاری مشکلات شرکت های دانش بنیان مرتفع می شود.

وی افزود: مشکل فعلی این است که برخی دستگاه های اجرایی به خوبی به وظایف خود عمل نمی کنند.

رییس سازمان بازرسی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از این شرکت ها با مشکل سرمایه در گردش مواجهند و در این زمینه بانک ها می توانند راهگشا باشند که متاسفانه بنابه دلایلی سخت گیری های بی مورد را لحاظ می کنند.

خداییان گفت: بانک ها آنجا که باید سخت گیری کنند، نمی کنند و جایی که باید آسان بگیرند، سخت گیری می کنند. مسئولان بانکی کشور باید بدانند که دادن تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نوعی سرمایه گذاری است و به جای آنکه تسهیلات را سمت کارهای واسطه ای که بعضا به تولید کشور ضربه می زند ببرند، باید آن را به سمت تولید کشور و حمایت از شرکت های دانش بنیان هدایت کنند.

وی افزود: مشکل دیگر شرکت های دانش بنیان بحث وثایق بانکی است و این درحالیست که دانش و فناوری این شرکت ها ارزش بالایی دارد و می‌توان این دانش را ارزش گذاری کرده و به عنوان وثیقه بانکی پذیرفت.
خداییان گفت: این موضوع هنوز در کشور اجرایی نشده که مالکیت معنوی فناوری شرکت ها ارزش‌گذاری شده و به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و در زمینه رفع این مشکل مجلس باید ورود کرده و این موضوع را به صورت قانون درآورد.

راه اندازی شعب ویژه شرکت های دانش بنیان در مراجع قضایی

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بازرسی کشور در ادامه به تکالیف قانونی دستگاه قضا در حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: قانون در این زمینه تکالیفی برای قوه قضاییه مشخص کرده که از جمله آن بحث راه اندازی شعب ویژه شرکت های دانش بنیان در مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف است تا این شرکت ها هرجا به مشکلی برخوردند بتوانند از طریق این شعب سریعا آن را پیگیری کنند و این شعب با دستور رییس قوه قضاییه هم اکنون راه اندازی شده است.

خداییان گفت: در سازمان بازرسی نیز بصورت ویژه دفتر حمایت از تولید راه اندازی شده که کار آن حمایت از تولید داخل و شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: در سالجاری نیز در راستای تحقق شعار سال کارگروه حمایت از شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کرده ایم.

خداییان گفت: علاوه بر این بازرسی هایی را در سال جاری در سطح استان ها پیش بینی کرده ایم تا فعالیت دستگاه ها را در زمینه عمل به تکالیف قانونی خود در حمایت از دانش بنیان ها رصد کنیم.

وی افزود: امروز هم بازدیدی از پارک علم و فناوری کرمانشاه داشتیم تا مشکلات شرکت های دانش بنیان را از نزدیک بررسی کرده و در راستای رفع آنها با اختیارات قانونی خود بتوانیم دستگاه ها را مکلف به انجام وظایف خود در حمایت از این شرکت ها کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز