تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
عضو کمیسیون کشاورزی:

سالانه از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارندگی کشور، ۳۰۰ میلیارد آن هدر می‌رود

بخشی از این هدر رفت منابع آبی به واسطه تبخیرها صورت می‌گیرد، قسمتی از آن به دریاها سرازیرمی‌شود.
کد خبر: ۴۴۷۱۲

 

 

به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا عباسی گفت: در حقیقت تا امروز هیچ برنامه خاصی برای مدیریت منابع آبی و یا یک برنامه حداقلی برای ذخیره آن در کشور وجود نداشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد ارتباط بارندگی‌های سیل آسای اخیر با بارورسازی ابرها گفت: سالانه حدود ۲۵۰ میلی متر مکعب بارندگی متوسط در کشور داریم، با توجه به وسعت جغرافیایی ایران، این بارندگی‌های در طول یکسال تقریبا به میزان ۴۰۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد که نزدیک ۱۰۰ میلیارد آن استفاده و ۳۰۰ میلیارد دیگر هدر می‌رود.

هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آب نداریم

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به هدر رفت آب افزود: بخشی از این هدر رفت منابع آبی به واسطه تبخیرها صورت می‌گیرد، قسمتی از آن به دریاها سرازیرمی‌شود در این بین مقداری از حجم منابع آبی از طریق مرزها از کشور خارج می‌شود، در حقیقت تا امروز هیچ برنامه خاصی برای مدیریت منابع آبی و یا یک برنامه حداقلی برای ذخیره آن در کشور وجود نداشته است، باید برای هدر رفت منابع آبی برنامه خاصی در نظر بگیریم.

علیرضا عباسی تاکید کرد: افزایش دما در فصول گرم سال و تبخیر بیش از اندازه آب دریاها و تالاب‌ها مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته است، یکی از آنها بارش‌های سیل آسا است که طی چند روز گذشته شاهد آن در اقصی نقاط کشور هستیم، البته میزان بارندگی در مناطق مختلف کشور متفاوت است، در برخی از نواحی بارندگی به ۱۰۰ میلیمتر و در بخشی از مناطق به ۴۰ میلیمتر می‌رسد اما بارندگی‌ها در کشور نیاز به مدیریت سیلاب در شرایط بحرانی را دارد تا منجر به خسارات فراوان نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از کارشناسان برای مدیریت سیلاب و آبگرفتگی در شهرها که تبدیل به معضل شده است؛ پیشنهاد سدسازی را داده‌اند، اما این سوال مطرح است که به جز سدسازی چه راهکارهای دیگری برای کنترل سیلاب وجود دارد؟ ما باید برنامه و مدیریت لازم برای استفاده از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارندگی را داشته باشیم و بتوانیم از خسارات سیلاب نیز جلوگیری کنیم.

عباسی با انتقاد از عدم استفاده سیستم‌های هشدار دهنده یادآور شد: سازمان هواشناسی باید پیش بینی لازم را در جهت میزان بارندگی و درجه حرارت هوا داشته باشد و به هر میزان به زمان بارندگی نزدیک‌تر شویم باید پیش‌بینی هواشناسی دقیق‌تر بشود، به فرض مثال سازمان هواشناسی باید شرایط جوی چند روز آینده را اطلاع رسانی کند تا در مواقع ضروری هشدارهای لازم ارائه شود، متاسفانه این پیش‌بینی‌های هواشناسی جدی گرفته نمی‌شود و هشدارهای لازم به صورت جزئی و اخطارهای سطحی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به وظایف سازمان‌ها و نهادهایی که در کنترل بارندگی و سیلاب نقشی دارند، تاکید کرد: هشدارهای بحرانی در سیل یا اتفاقات پیش بینی شده در کنار آگاهی دادن به مردم باید به تمام دستگاه‌های متولی همچون وزارت کشور، جهاد کشاورزی و وزارتخانه نیرو و….. داده می‌شد تا آمادگی لازم را در مواجهه با این رویدادها داشته باشند، به فرض مثال در سیلاب چند روز گذشته «کن» باید در حوزه رودخانه‌ها لایروبی صورت می پذیرفت تا شاهد خسارات مالی و جانی نباشیم.

پیشگیری بهتر از درمان است

عباسی ادامه داد: مسئولان و متولیان امر برای مدیریت بعد از بحران اهمیت قائل هستند در صورتی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است، مدیریت قبل از بحران باید از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به شکل پررنگی صورت پذیرد و با آگاه کردن مردم برای مواجه با خطرات احتمالی به میدان بیایند تا شاهد خسارات در مواجهه با بحران‌های پیش بینی نشده باشیم.

باران‌های سیل آسا در کشور نشات گرفته از پدیده مانسون است/ بارندگی اخیر ارتباطی به بارورسازی ابرها ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد بارورسازی ابرها در بارندگی اخیر خاطرنشان کرد: حرف و حدیث‌هایی در خصوص بارورسازی ابرها در بارش‌های سیل آسای چند روز گذشته مطرح می‌شود که همگی براساس نقل و قول‌هایی گفته شده، بارندگی‌های چند روز اخیر نشات گرفته از پدیده مانسونی است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد، این پدیده در فصل تابستان بر روی اقیانوس هند شکل می‌گیرد که به دنبال آن شاهد بارش‌های شدید بر روی دریا در هندوستان، پاکستان و ایران هستیم و ارتباطی به بارورسازی ابرها ندارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کشاورزی بارندگی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز