تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵

۴۰ درصد از وکیل‌های جوان کشور بیکار هستند

در مجموع دانشجوی حقوق بعد از پایان تحصیل در دوه کارشناسی، مهیای ورود به بازار کار نیست و مهارت استفاده از دروس را نیاموخته است.
کد خبر: ۴۵۱۵۵

۴۰ درصد از وکیل‌های جوان کشور بیکار هستند

به نقل از ایرنا؛ رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: ۴۰ درصد از وکلای جوان بیکار هستند، بنابراین ابتدا باید بستر پذیرش وکیل جدید فراهم و فرهنگ جامعه اصلاح شود و سپس تعداد وکلا افزایش یابد.

جلیل مالکی روز پنجشنبه در حاشیه انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری: در شرایط فعلی که بستر کار وکالتی در کشور مهیا نیست و مثلا مشورت با وکیل دادگستری مثل بسیاری از کشورها الزامی نشده است و از طرفی فرهنگ وکالت هنوز نهادینه نشده است و مردم اهمیت مشورت با وکیل پیش از هر اقدام حقوقی را نمی‌دانند، تعداد وکلای کشور بیشتر از ظرفیت است و نیازی هم به افزایش تعداد آنان نیست.

وی افزود: امروز در کشور بسیاری از ظرفیت‌های وکالتی و تعقیب دعاوی، از وکلا گرفته شده است.

ضرورت ورود رویکرد عملی به دروس دوره کارشناسی حقوق

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: دروس دانشکده‌های حقوق مبتنی بر سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و همه دانشکده‌های حقوق ملزم به رعایت آن هستند، اما این سرفصل‌ها مبتنی بر علوم نظری وکالت است و در دوره کارشناسی تنها دانش نظری یک دانشجوی حقوق تامین می‌شود.

مالکی بیان کرد: در مجموع دانشجوی حقوق بعد از پایان تحصیل در دوه کارشناسی، مهیای ورود به بازار کار نیست و مهارت استفاده از دروس را نیاموخته است.

وی افزود: دانشجویان حقوق پس از دانش‌آموختگی در آزمون کانون‌های وکلای دادگستری، قضاوت و سردفتری شرکت می‌کنند و اگر دانش آنان سطح بالا باشد وارد دوره کارورزی می‌شوند و می‌توانند آموخته های خود را به عمل برسانند و تازه وارد بازار کار شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: پیشنهاد می‌شود در دوره کارشناسی، دروس عملی به ویژه آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی و اثبات ادله دعوا عملی‌تر و کاربردی‌تر شود که وکلا بتوانند حتی به عنوان مشاور حقوقی ادارات و یا بانک‌ها زودتر وارد بازار کار شوند.

انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها علیه جامعه وکلا

مالکی با ابراز تاسف از قتل یک وکیل در شاهرود بیان کرد: چنین اتفاقاتی ریشه در بعضی سیاه‌نمایی‌ها نسبت به جامعه وکالت دارد.

وی افزود: اینکه خدمات مثبت وکیل‌های دادگستری نادیده گرفته می‌شود و تخلفات تعدادی از وکلا، به همه آنان تعمیم ناروا می‌شود، باعث تعرض به وکلا و حتی اتفاقات تلخی مانند قتل وکیل می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: در چنین موقعیت‌هایی، کمیسیون حمایت و اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری وارد می‌شود، در حد توان از خانواده وکیل حمایت می‌کند، در صورت نیاز وکیلی برای دفاع از حقوق آنان در اختارشان قرار می‌دهد و لحظه به لحظه پرونده آنان را پیگیری می‌کند که در حقشان کوتاهی نشود.

تخلفات وکلا ناشی از ازدیاد نابسامانی‌های جامعه

مالکی بیان کرد: دادسرای انتظامی کانون وکلا یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های این کانون است که وظیفه رسیدگی به شکایات علیه وکلا را بر عهده دارد.

وی افزود: هر شهروندی که شکایتی علیه یک وکیل داشته باشد می‌تواند به صورت حضوری و یا از طریق سایت آن را مطرح کند و بلافاصله در دادسرای انتظامی کانون وکلا رسیدگی می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: در سال‌ها اخیر آمار تخلفات وکلا به دلیل نابسامانی‌های اجتماع افزایش یافته است اما دادسرای انتظامی کانون وکلا از کنار هیچکدام از این تخلفات بی‌تفاوت نمی‌گذرد و به دقت رسیدگی می‌کند.

استقلال کانون وکلای استان سمنان

مالکی بیان کرد: با توجه به اینکه استان سمنان از جهت تعداد وکلای دادگستری به حد نصاب رسیده است، فرایند انتخابات هیات مدیره کانون وکلای استان سمنان آغاز و اعضای هیات نظارت بر انتخابات انجام شد.

وی با اشاره به استقبال خوب از این انتخابات افزود: بعد از احراز صلاحیت داوطلبان، امروز این انتخاب با حضور هیات عمومی وکلای استان متشکل از وکلای پایه یک برگزار شد و نتیجه آن نیز به زودی بیان می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری کشور گفت: بعد از رسیدگی به اعتراضات احتمالی، کانون وکلای دادگستری استان سمنان به طور مستقل تشکیل می‌شود و وکلای استان سمنان که زیر مجموعه کانون مرکزی بودند، زین پس زیر مجموعه کانون وکلای دادگستری استان سمنان خواهند بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز