تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
وزیر صمت:

صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد؛ برنامه‌ای برای واردات نداریم

25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص 18 دهم درصد است.
کد خبر: ۴۶۵۳۱

صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه‌ای برای واردات نداریم

 به نقل از تسنیم، وزیر صمت با بیان دلایل سه گانه واردات خودرو گفت: قصد حمایت بی حصر از صنعت خودرو نداریم و آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است‌.

رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری در خصوص ابهامات ایجاد شده در واردات خودرو گفت: 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص 18 دهم درصد است.

*دلایل سه گانه واردات خودرو / قصد حمایت بی حصر از صنعت خودرو نداریم

وی افزود: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به 3 دلیل بلامانع است زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است ، تصریح کرد: قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند.

وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنی و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این 3 معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.

فاطمی امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی 400 میلیون تومانی 600 میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه بسا که خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود.

*وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است

وزیر صمت اضافه کرد: اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.

فاطمی امین تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است‌.

وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.

وی در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در 6 ماه گذشته کمک زیادی کردیم، شیشه، فولاد و … در بورس کالا عرضه می‌شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.

فاطمی امین ادامه داد: عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.

*سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند

وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری تمام شده و فراخوان سرمایه گذاری ارائه شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.

وزیر صمت در مورد تعداد خودروهای وارداتی، گفت: قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه گذاری خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند بلکه در داخل سرمایه گذاری باید کند.

*5 سال آینده واردات خودرو ممنوع نمی‌شود

فاطمی امین در مورد قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف کننده منتقل کنیم.

وی افزود: به دلیل سومدیریت، هزینه‌های مالی و کاهش تولید گران در می‌آید پس ما به عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف کننده هستیم، قیمت را کنترل می‌کنیم.

وزیر صمت در مورد احتمال ممنوعیت مجدد واردات در سال 1406 تصریح کرد: 5 سال آینده واردات ممنوع نمی‌شود بلکه طبق آیین نامه سرمایه گذاری باید تا 5 سال بماند.

وی در مورد تولید خودروی ایرانی - روسی، گفت: ما وارد این پروژه نمی‌شویم بلکه خود خودروسازان دست به کار خواهند شد.

فاطمی امین در مورد تولید خودروی کامل هم اظهار کرد: تا نهم شهریور ماه سال جاری 334 هزار و 463 درصد خودروی کامل تولید شده در حالی که این رقم برای مدت مشابه پارسال 88 هزار و 312 خودرو بود؛ بنابراین تولید خودروی کامل 279 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: خودروی ناقص تا 9 شهریور ماه امسال 41 هزار دستگاه تولید بود در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 291 هزار دستگاه بود.

*اجازه واردات لوازم خانگی را نمی‌دهیم

وی در مورد صنعت لوازم خانگی گفت: 5 ماه امسال در مجموع لوازم خانگی 17 درصد رشد تولید داشته‌ایم.

صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه‌ای برای واردات نداریم بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیده‌اند که به صورت سرمایه گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشند؛ یعنی قطعه و فناوری می‌فرستیم و در آن کشور تولید انجام می‌شود. قبلاً ما مونتاژکار بودیم و الان فرایند برعکس شده است.

*بخشی از تخلفات فولاد مبارکه، تخلف نبود


فاطمی امین در مورد تخلفات فولاد مبارکه، اظهار کرد: ششم مهرماه سال قبل به این نتیجه رسیدیم که اقدامات نادرستی انجام شده از این رو مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد و تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است.

وی ادامه داد: اما به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده تخلف نبوده‌اند. اما باید دستگاه قضا نظرش را اعلام کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز