تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

ارزش پوند به پایین‌ترین سطح در ۳۷ سال اخیر

سرمایه‌گذاران پیش بینی کرده اند که تضعیف پوند به اندازه ای ادامه پیدا می کند که در بیش از دو قرن اخیر بی سابقه خواهد بود.
کد خبر: ۴۶۵۴۱

 

  به نقل از ایرنا، با تداوم بحران انرژی در انگلیس و ابهام در مورد برنامه اقتصادی نخست‌وزیر آینده این کشور، ارزش پوند به پایین ‌رین سطح از سال ۱۹۸۵ در برابر دلار آمریکا رسید.

 گزارش ها حاکی از کاهش ارزش پوند به پایین‌ترین سطح در برابر دلار آمریکا است که از سال ۱۹۸۵ به این سو بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران پیش بینی کرده اند که تضعیف پوند به اندازه ای ادامه پیدا می کند که در بیش از دو قرن اخیر بی سابقه خواهد بود.

براساس گزارش ها، پوند در معاملات اوایل امروز (دوشنبه) در آسیا با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۱۴۷۵ دلار رسید. این پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۸۵ است. گفته می شود سقوط پوند تا اندازه ای مرتبط با کاهش ارزش یورو و ین ژاپن در برابر دلار آمریکا است.

اما مشکلات داخلی نیز از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر بشمار می روند. بریتانیا با بحران انرژی مواجه است که تهدیدی برای معیشت بسیاری از خانوارها ارزیابی شده و همزمان ابهام در مورد سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر بعدی این کشور و توانایی بانک مرکزی انگلیس برای کنترل تورم فزاینده به تضعیف پوند دامن زده است.

«مارک داودینگ» مدیر ارشد سرمایه گذاری شرکت BlueBay Asset Management (یکی از بزرگترین شرکت های اروپایی در زمینه مدیریت اوراق درآمد ثابت) می گوید: چالش های پیش روی اقتصاد بریتانیا به اندازه‌ای است که تاکنون هیچ کس به عمرش ندیده است.

شرکت خدمات مالی و بانکداری "گلدمن ساکس" نیز هشدار داده است که با تداوم بحران انرژی در انگلیس، تورم در این کشور احتمالا در سال آینده به ۲۲ درصد می رسد و مطابق این نرخ اقتصاد نیز ۳.۴ درصد منقبض می شود.

داودینگ در ادامه تشریح کرد که پوند ممکن است در سال آینده به نرخ مبادله ۱ به ۱ با دلار آمریکا برسد که در ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه خواهد بود.

پوند زمانی ارز برتر جهان بود اما ارزش این واحد پولی در قرن گذشته به طور مداوم و همزمان با نزول جایگاه آن در تجارت جهانی و ذخایر بانک مرکزی کاهش داشته است. هرچند رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در سال ۲۰۱۶ نیز ضربه سنگین دیگری وارد کرد و منجر به رقابت تنگاتنگ آن با سایر ارزهای بازارهای نوظهور شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ارزش پوند
ارسال نظر

آخرین اخبار روز