تهران ۶.۹۹° كمينه ۶.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

انتشار مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی

مجموعه منتشر شده «متن کامل و ویراسته» تاریخ وصّاف را در بردارد که تاکنون سابقه نداشته و تنها جلد چهارم آن پیش از این از سوی دانشگاه تهران منتشر شده و اخیراً هم جلد نخست آن چاپ شده است.
کد خبر: ۴۶۶۷۴

 

مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد

سرانجام پس از سال‌ها مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف در 6 جلد و 4 عنوان از سوی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و نشر علم منتشر شد. این مجموعه شامل متن کامل و ویراسته تاریخ وصّاف (در دو جلد)، شرح مشکلات تاریخ وصّاف (در دو جلد) گزیدۀ تاریخ وصّاف و تحریری دیگر از تاریخ وصّاف است.

انتشار مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی

 

کتاب «تجزیةالامصار و تزجیةالاعصار» مشهور به تاریخ وصّاف نوشتۀ شرف‌الدّین فضل‌الله بن عبدالله شیرازی (663- 728 ق.) مورّخ نامدار قرن هفتم و هشتم هجری است. این کتاب بنا به ادعای نویسنده دنبالۀ «تاریخ جهانگشای جوینی» و از دشوارترین متون فارسی است در پنج مجلّد به ذکر وقایع تاریخی بین سال‌های 699 تا 716 پرداخته است. تاریخ وصّاف علاوه‌بر تاریخ عمومی مانند تاریخ مصر، شام، چین و هند به تاریخ ایلخانان مغول از هلاکو تا ابوسعید می‌پردازد و در ضمن مطالب تاریخی به تاریخ‌های محلّی به‌ویژه فارس و همسایگان نیز توجه دارد. کتاب تاریخ وصّاف که از معتبرترین و نام‌آورترین متون تاریخی است مجموعه‌ای است آمیخته به آیات و احادیث و اشعار و مصاریع و ضرب‌المثل‌های عربی و فارسی و عبارات طولانی و رسائل عربی که فهم و درک درست کتاب را بر خوانندگان سخت می‌کند.

دکتر احمد خاتمی ضمن توضیحاتی اشاره دارد که مجموعه منتشر شده «متن کامل و ویراسته» تاریخ وصّاف را در بردارد که تاکنون سابقه نداشته و تنها جلد چهارم آن پیش از این از سوی دانشگاه تهران منتشر شده و اخیراً هم جلد نخست آن چاپ شده است. امّا متن ویراسته در این مجموعه جامع همۀ مجلدت است. و سعی شده است تا بدون غلط و با ویرایش مناسب باشد تا خواننده در خواندن متن با مشکل روبرو نشود.

انتشار مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی

وی همچنین اضافه کرد که علاوه بر متن ویراسته، دو جلد باعنوان شرح مشکلات تاریخ وصّاف منتشر شده است که حاوی ترجمۀ عبارات عربی اعم از آیات و احادیث و اشعار و مصرع‌ها و ضرب‌المثل‌های عربی است در این دو جلد سعی شده است تاحدِّ مقدور اسناد و مدارک و نشانی‌های عبارات عربی مشخص گردد. در این دو جلد، فرهنگ لغات و اصطلاحات، فرهنگ اعلام و اشخاص، فهرست اشعار و مصرع‌ها و ضرب‌المثل‌های عربی و فارسی نیز آمده است.

در این دو جلد از مجموعه، از همکاری و نظارت عالمانه استاد عالیقدر دکتر جلیل تجلیل استفاده شده و این دو جلد مزیّن به نام ایشان نیز هست.
انتشار مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی
این استاد دانشگاه افزود علاوه‌بر مجلدات مذکور، گزیده‌ای هم از تاریخ وصّاف با پاورقی‌های گره‌گشا طراحی و چاپ شده است تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته زبان و ادب فارسی و نیز دانشجویان رشتۀ تاریخ بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه‌بر این‌ها کتاب دیگری هم باعنوان «تحریری دیگر از تاریخ وصّاف» منتشر شده که مطالب تاریخیِ تاریخ وصّاف را به نثر امروز برگردانده و برای محققانی که بخواهند با محتوای کتاب وصّاف آشنا شوند مفید است.

انتشار مجموعۀ پژوهشی تاریخ وصّاف به اهتمام دکتر احمد خاتمی

دکتر خاتمی که بیش از این نیز «تاریخ جهانگشای جوینی» را در سه جلد تصحیح و شرح کرده اظهار امیدواری کرد با انتشار این مجموعه بخش قابل توجهی از نیازهای جامعۀ علمی مرتفع شود هرچند که هنوز هم زمینه برای انتشار کارهای علمی دربارۀ تاریخ وصّاف فراهم است.

شایان ذکر است که هر یک از عناوین مجموعه مستقل به چاپ رسیده و خوانندگان می توانند بر حسب نیاز فقط کتاب مورد نظر خود را خریداری نمایند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مریم
Germany
۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
استاد فرصت‌طلب بی‌سواد این کتاب به بهای گرفتن وقت با اررش دانشجویان ساده‌دل دانشگاه شهید بهشتی به سرانجام رسید.

آخرین اخبار روز