تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
هلن عصمت‌پناه/ کارشناس بازارسرمایه

قلاب نوسان‌گیری

کد خبر: ۴۶۸۷۳

 

دنیای اقتصاد- موضوع اصلاح اساسنامه دو صندوق ETF دولتی در راستای جبران ضرر سهامداران با بازگرداندن ارزش ذاتی صندوق‌های پالایش‌یکم و دارایکم همچنان به نتیجه شفافی نرسیده است. ضمن اینکه بعد از واگذاری این دو صندوق، به نوعی دولت حمایت از صندوق‌ها و سهامداران آنها را رها کرد؛ در صورتی که از طرفی به پول حاصل از واگذاری نیازمند بود و از طرف دیگر، بعد از واگذاری، حمایت و شفاف‌سازی لازم را در این راستا نداشت.

این موضوع به بسترسازی مناسب در خصوص اینکه دولت به‌عنوان یک داور بی‌طرف، هم منافع بنگاه‌‌‌های واگذارشده و هم منافع خریداران را مدیریت کند، نیاز داشت. این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم پس از خرید واحد‌‌‌های صندوق قابل معامله دولتی دارایکم و پالایش‌یکم در ضرر هستند و اخیرا مباحثی در خصوص حمایت از اقدامات کارشناسی برای ارزش‌بخشی به صندوق‌های دارایکم و پالایش‌یکم مطرح شده است. به گونه‌ای که ضمن جبران زیان‌ها، شاهد تحقق سود باشیم و مهم‌تر از همه اینها، اعتمادی که در این مدت نسبت به صندوق‌ها و کلیت بازار از دست رفته است، تقویت شود. پیشنهادهایی مبنی بر دمیدن جان دوباره در صندوق‌های دارایکم و پالایش‌یکم از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار برای نزدیک‌شدن این دو صندوق به ارزش ذاتی‌شان و رونق دوباره آنها، به‌عنوان راهکار ارائه و تصویب شده بود که قرار بود، در صورت تصویب شورای عالی بورس با اجرایی‌شدن این پیشنهادها، این صندوق‌ها به ۹۵‌درصد از ارزش ذاتی خود برسند. جمع‌بندی این راهکارهای سه‌‌‌گانه‌‌‌ در هیات‌مدیره شامل موارد زیر بود:

 


۱. اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها باید بتوانند در صندوق‌ها اعمال رأی کنند.

۲. صندوق‌ها می‌‌‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر دهند و بازارگردان نیز داشته باشند.

۳. امکان فروش واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده و واگذاری آن به بخش خصوصی برای جذب نقدینگی بیشتر فراهم شود.

در صورت تحقق و به دنبال آن، اتخاذ هر تصمیم کارشناسی با پشتوانه قانونی و شفاف دیگری در خصوص این صندوق‌ها که در آن تمام مسائل و جزئیات مشخص‌شده باشد، اقدامی شایسته و ضروری است و تسریع این جریان به نفع صندوق‌هاست. با توجه به انتظارات از صنعت پالایشی و تقاضا در آنها در صورت شفافیت در فرمول محاسبات، ارائه به‌موقع و شفاف صورت‌های مالی و مدیریت قوی و حاکمیت شرکتی مطلوب، پیش‌بینی می‌شود که شرایط نمادهای این صنعت در بلندمدت ارزنده باشد و اگر بخواهیم از نظر سرمایه‌گذاری به این موضوع نگاه کنیم، می‌تواند از مطلوب‌ترین صنایع در این راستا باشد؛ اما نگاه به صندوق پالایش این روزها از سمت و سوی دید سرمایه‌گذاری به سمت دید معامله‌گری کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری تغییر جهت داده است.

شرایط این دو صندوق در فضای هیجانی با ارزش معاملات ضعیف این روزهای بازار برای نوسان‌گیران تا حدودی گزینه‌های جذابی بوده و این به خودی خود لطمه ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در صورت شرایط مطلوب آتی بازار نیز امکان خروج سهامداران زیان‌دیده که پولشان مدت طولانی در این صندوق‌ها حبس بود، دور از ذهن نیست و این هم لطمه‌ای دیگر است. بنابراین قبل از رسیدن آسیب بیشتر به ارزش صندوق‌ها و ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران آنها، باید اقدامات لازم و تصمیمات به‌موقع در جهت بهبودی روند صندوق‌ها از طرف سازمان و دولت انجام و فضای خصوصی‌‌‌سازی برای این دو صندوق پررنگ شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بازار سرمایه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز