تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

موزه سینما در شهر قم راه‌اندازی شود

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری قم با توجه به توانایی‌هایی که در این زمینه در اختیار دارند به منظور عملیاتی شدن این طرح اقدام کنند.
کد خبر: ۴۷۰۲۴

موزه سینما در شهر قم راه‌اندازی شود

به نقل از ایرنا؛ منتقد و مدرس سینما در استان قم با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ دستاوردهای تاریخی و فعالیت پنجاه ساله سینماگران در شهر قم خواستار راه اندازی موزه سینما در این شهر شد.

حمیدرضا منتظری همزمان با بیست و یکم شهریور ماه «روز ملی سینما»: با توجه به جایگاه مهم حفظ تاریخ فرهنگ و هنر شهر قم و فعالیت‌های سینماگران دلسوز در این شهر که قدمتی بیش از پنجاه سال دارد و همچنین به منظور گردآوری نظام‌مند و قابل استفاده برای فیلمسازان و پژوهشگران از این دستاوردهای تاریخی و فرهنگی که متاسفانه در حال نابودی و فراموشی هستند، نیازمند تأمین یک بستر فیزیکی و مجازی به نام "موزه تاریخ سینمای قم" هستیم که دو بخش ویترین تجهیزات و دستاوردها و همچنین بانک اطلاعات هنرمندان و شناسه نام‌آوران و پیشکسوتان سینمایی شهر قم را شامل شود.

وی بیان کرد: هنرمندان نقش قابل توجهی در ماندگاری تاریخ و ارزش‌های فرهنگی داشته و دارند و توجه به حفظ تاریخ فرهنگی و بهره‌برداری از آن برای هنرجویان و سینماگران نسل جدید، موجب رشد فرهنگی و هنری جامعه می‌شود.

این فیلمساز و فعال سینمایی در قم با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به وضعیت پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر استان و تکریم خانواده بزرگ سینماگران شهر قم اذعان کرد و اظهار داشت: جایگاه رفیع هنرمندان به عنوان بخش اصلی سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی یک نسل، عامل رشد و توسعه عرصه‌های فرهنگی و هنری و همچنین زمینه‌ساز تولید آثار هنری ارزشمند خواهد بود.

منتظری در ادامه به خطر نابودی تجهیزات فیزیکی متعلق به نسل گذشته و فراموشی چهره‌ها و دستاوردهایشان به عنوان مفاخر ماندگار سینما در قم اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی نیازمند یک ویترین وسیع برای حفظ و حراست از تجهیزات، نگاتیوها، کاست‌ها، عکس‌ها، جراید، تندیس‌ها، شناسه مفاخر و دستاوردهای سینمایی در شهر قم به عنوان سند اصالت و فعالیت پنجاه ساله سینماگران خوش‌ذوق قمی هستیم؛ چراکه حفظ این افتخارات، به تقویت هویت ملی، فرهنگی و تاریخی این شهر کمک خواهد کرد و گسترش این ویترین در پایداری و بقاء فرهنگ بومی تاثیرگذار است.

منتظری در ادامه عنوان کرد: توسعه فرهنگی به ساختاری مستحکم برای معرفی و نشان دادن آثار گذشته نیاز دارد و این اقدام موجب به وجود آمدن تحولی بزرگ در زمینه گسترش زیر ساخت‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی برای نسل جدید هنرآموزان و سینماگران خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری قم با توجه به توانایی‌هایی که در این زمینه در اختیار دارند به منظور عملیاتی شدن این طرح اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: از جمله برکات این طرح، علاوه بر تقویت زیرساخت‌های تربیتی، آموزشی و پژوهشی عرصه سینما در شهر قم،‌ زمینه تهیه بانک اطلاعات هنرمندان سینماگر و تکریم پیشکسوتان فرهنگی و هنری استان را به همراه خواهد داشت که با عنایت به جایگاه هنرمندان در جامعه، امید آن می‌رود مسئولان استانی و متولیان فرهنگ و هنر در استان از عملیاتی شدن این طرح حمایت کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز